27 Mayıs 2020 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2170 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2170. Meyhane (Tekke) yolunu göster bana;
Sarhoşum (Çok fazla mutluluk duyanım)  ben;
Bütün dünyayı bir kadehe (Sarhoş olma karşılığında) vermişim ben.

A kardeş, kalleşlerin (Sözünde durmayıp bir işin yüzüstü kalmasına yol açanların) mahallesi nerde;
Kapı kapalıysa damdan düşerim ben.

Meyhane pirinin önünde ölürüm ben;
Ne de güzel ölümdür, ne de hoş kar (Kazanç), ne de güzel baştan geçti (Yaşamım) bu.

Gâh (Bazen) kapıya gelirim, gâh (Bazen) dama çıkarım;
Yüzünü gördüm mü, huzura (Dirliğe, dinçliğe, gönül rahatlığına, rahatlığa, üzüntüsü ve acısı olmama durumuna) kavuşurum, rahat ederim.

Senden ayrı oldum mu, ileri gelenlerle geri kalanlarla zebun (Güçsüz, zayıf, aciz) olur-giderim;
Gel de ileri gelenlerden de vazgeçeyim, geri kalanlardan da.

O adı-sanı güzelin (Şems Hazretlerinin) ne vakit eteğine yapışacağım diye gamından (Üzüntümden) yenini-yakasını (Giysinin yakasını kolunu) yırtıyor gönlüm.

O gelmedikçe ne zevkim var, ne yaşamamın tadı-tuzu (Hoşa giden durum, lezzeti, eğlencesi yok);
Zevke dalarsam, yaşarsam o geldiği zaman zevke dalarım, yaşarım ancak.

Sâkim (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), saçlarını dağıtıp gelirse bir elimle saçlarına yapışırım öbür elinde kadehi alırım ben.

Zahit (Dinin yasak ettiği şeylerden sakınıp buyurduklarını yapan kişi) hırkasına bürünür de gelirse hacı olurum, Şam'ın yolunu tutarım ben.

Deli-divane olmamı isterse bir ham kişi (Olgun davranışlar göstermeyen) olurum, bir ham arkadaşa eş kesilirim.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Bu dünyada yaşayanın sarhoş olma sırrına ulaşıp kendisini kaybedecek dereceye kadar her şeyi bu uğurda harcamak gerektiğini öğrendik.
2.    Allah sözü ile sarhoş olanların toplandığı yeri bir şekilde bulup içlerine karışmak, oradaki güzellikten yararlanmak gerektiğini öğrendik.
3.    Âşık olunan Allah dostundan ayrı olanın ister ileride, ister geride olsunlar önemlerinin olmadığını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri geldiği zaman zevk ve heyecan duyduğunu, gelmediği zaman çok üzüldüğünü öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin insan ruhuna Allah’ı sevdirdiğini, Allah nuru saçtığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin isteğine göre uyum sağladığını, istediği kalıba, kılığa gireceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar