8 Mayıs 2020 Cuma

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1980 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)

1980. Düzüp koştuğum bağ (Kendime görev vererek birçok şeyi birbirini tamamlayacak biçimde bir araya getirdiğim, sağlam ve düzgün olarak bağladığım), ne de güzel bağ;

Kurup yaptığım (Parçaları birleştirerek bütün duruma getirerek hazırladığım) şehir, ne de güzel şehir (Büyük yerleşim alanı).

Dünya da bilir ki ben, o şehrin padişahı oldukça adaletle hüküm sürdüm, insafla buyruk yürüttüm.

Dünyada bilir ki cihetlerden (Yukarıdan, aşağıdan, sağdan, soldan, önden, arkadan) dışarıyım ben;
Düşünceye tenezzülüm (Kendi durumundan daha aşağıdaki bir işi, bir durumu kabul etmem), tanık getirmek (Gördüğümü ve bildiğimi anlatmak, bilgi vermek, inanmanı sağlamak) için.

Nice ustaları (Yaptığı işi öğrenip ve kendi başına yapabilenleri) mat ettim (Yendim);
Nice kalfaları (Çıraklıktan çıkmış usta olamamışları) usta (Akıl veren, akıl öğreten) yaptım ben.

Nice aslanlar, üstüme kükrediler (Öfkeli sözle saldırdılar) de ben onları tilki gibi (Çok kurnaz davranarak) güçsüz-kuvvetsiz bir hale getirdim.

Sus artık, aşkın belinden (Aşkın içinde gelişene) doğana (Ortaya çıkana) şu irşadım (Doğru yolu göstermem, uyarmam) yeter zaten.

Fakat belâ tufanının (Büyük zarar ve sıkıntıya yol açan olayların) götürdüğü kişi, feryat ettim (Yüksek sesle seslendim) ama sulara gark oldu-gitti (Boğuldu, yok oldu).

Meğerki (Bize direnen değilse) o tufanın dibinden çekip çıkarayım onu;
Hani yoğu var ettiğim gibi (Kurtaracak gücüm ve yetkim var).

Tebrizli Şems doğdu da kılıç vurdu;
Onun kılıcıyla dilimi çekiştirdim ben.

Şu anda bir çalgıcı istiyorum ki sarhoşluktan zir (İnce telin) perdesiyle bem (Kalın telin) perdesini ayırt edemezsin.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin aşk öğretisinde birbiriyle çelişen, uyumsuz, verimsiz, iyi sonuç oluşturmayan hiçbir bağ ve bağlantı olmadığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin otoritesinde, önem verdiklerinde, geçerli kabul ettiklerinde acıma, vicdana ve mantığa dayanan adalet olduğunu öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin yönsüz olduğunu, kişiyi kirlerden arındırıp temizlenmeyi, dünyalık bağlardan kurtulup özgür olmayı öğrettiğini, bunu düşünce ile ifade etmesinin bizim anlamamız için olduğunu, kendisinin düşünceye bağlı olmadığını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin eşi, benzeri olmadığını, büyüğüm diye kendisi ile tartıya çıkanın usta olmadıklarını kendilerine gösterdiğini, olgunlaşma yolunda uygun olanları yetiştirdiğini, olgun yaptığını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerine düşmanlık yapanların hüsrana uğrayacaklarını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri aşk ile dünyaya gelmiş kişileri uyardığını, doğru yolu gösterdiğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretleri çok kötü duruma düşmüş kişiyi bile kurtaracak kuvvet ve yetki ile donatıldığını, kendisine düşmanlık etmeyen, yardımına direnmeyenleri kurtulacağını öğrendik.
8.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretleri ile aşkla dolu dostluğunun bereketiyle bu sırların saçıldığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin ledün ilmiyle beslendiğini, okuma ve okul ile bu duruma gelmediğini öğrendik.

Senden bir karşılık beklemeden çok değerli sırlar verilmesini değersiz bir iş sanma sakın, eğer sen dünyaya aşkla gelmişsen uygun kişisin demektir ve bu öğreti ile olgun kişi olursun.

Mevlana Hazretleri, Şems Hazretleri ve dostları ölümsüzlüğü elde edip kıyamete kadar yardım ettiklerini, öğrettiklerini öğrendik.

 Bu sanatın dünyalık kazanç ve itibar için olmadığını, buna yönelenlerin dışarıya atıldığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV




Popüler Yayınlar