22 Aralık 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 600 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Akılı anlatıyor)

600. Akıl, bedeni bıraktı mı, beden dağılır-gider:
Mazurum (Mazeretliyim) der beden, sen gittin çünkü sendin beni görüp gözeten.

Cana yardımların, akla akıldır;
Çünkü sen, akıldan yüz çevirdin mi, aklın akıllılığı kalmaz ki.

* Yusuf, bir kurt olur, Musa, Firavun kesilir;
Senin dizginin (Kontrolün) elden çıktı mı ahıra bakan memur, bir semer (Eşya) olur-gider.

Mademki biz, ele benziyoruz sense madensin (Çok değerli şeyleri kapsayan kaynaksın) ne verirsen sen ver;
Mademki biz toprağız, sense suya (İhtiyaç duyulana) benziyorsun, ne bitireceksen bitir.

* A efendim, mıhladız (Mıknatıs) gibi hem ararsın sen, hem aramazsın;
Usturlap (Gök cisimlerinin yükseltisini ölçmekte kullanılan araç) gibi, terazi gibi söylersin sen hem söylemezsin.

Bilesin diye aşkın elinden, tamamıyla elden çıktım-gitti (Kendimi kaybettim);
Bu sarhoşlukla bir suç işlersem yüz çevirme (Gösterdiğinin ilgiyi kesme) benden.

Ne de izinin tozu bile belirmezken apaçık ortadadır, bugünün de sığındığı odur, yarının da;
Canım, senin yüzünden ne de deli-divanedir;
Ne de darmadağın bir haldir bu.

O simsiyah, o kıvırcık, o zincire benzer saçlar yüzünden halim, zor bir duruma düştü;
Beni ne vakte dek gönül kanının içinde bırakacaksın?

Tapında feryada kalktım mı, yeni bir bahane icat edersin;
Ne cilvedir bu, ne düzen;
Ne işvedir bu, ne pek yüzlülük.

Ne meclistir, ne saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), ne sarhoşlardır, ne şarap.
Ne de gönül vermiş âşıklardır, ne de can sevgilisi güzel.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Aklımızın bedenimizi koruduğunu, yardım ettiğini, bağlı olduğunu, akıl bedeni bıraktığı zaman bedenimizin düzeni bozulacağını, birliği ve beraberliğinin bozulacağını öğrendik.
2.    Allah dostunun aklıyla beslenmeyen kişinin aklın akıllılığı kalmayacağını, canına yardım edemeyecek gücünün kalmayacağını öğrendik.
3.    Allah dostunun aklıyla yardım almayanın aklını kontrol edemeyerek fena insan olacağını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinde çok değerli sırların olduğunu, istediğine verdiğini, verdiği kişiyi güzelleştirip faydalı duruma getirdiğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin çekici özelliği olduğunu, istediğine yakınlaşması veya uzak durması kendi niteliğinden olduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri aşkın sarhoşluğunda yanlış yapsa bile Şems Hazretlerinin ilgisini kesmemesini istediğini öğrendik.   
                    *
İşte böyle yaren;

Şems Hazretlerine gönül vermiş, Allah âşıklarının topluluğun güzel topluluk olduğunu, Şems Hazretlerinin güzel can sevgilisi olduğunu öğrendik, anladık. 
                     *
RAV

Popüler Yayınlar