14 Aralık 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 520 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

520. Parıl-parıl parlayan bir ışık gördüm;
Ama ne ışık;
Sonsuz bir nur;
İnci misin a canım dedim;
Ne incisi;
Sonsuz bir denizsin sen.

Ay’sın yahut deniz incisisin yahut güneş yahut da nergis.
Şarapsın yahut kızıl rakı;
Güzellikte, alımda böylesin işte.

A Tanrı ve din Şems'i, a Tebrizlilerin kayıtsız padişahı, sensen bu; Tanrı'nın güzelliği, seni âlemi bezemek (Süslemek) için dünyaya gönderdi.

Bir bölük halk, kendisini kaybetmiş, sâkiye (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişiye) kalk diyor;
Karınlar, küplere dönmüş, soluk başına kadehler sunuluyor.

Geçip giden kadehteki şaraptan çekin, yoksa bunalır (Çok sıkılır, rahatın huzurun kaçar)-kalırsın;
Yüzlerce hakanın gücüne sahip olsan Tanrı'nın kahır kılıcından kurtulamazsın.

A Tanrı nuru, Tanrı'dan bir delilsin sen;
Karanlıklar (Gözümüz olduğu halde kör gibi davranmak) yüzünden bizi, ancak (Işık olup) sen kurtarabilirsin, sen.

A saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), meclisinden (Topluluğundan) uzaklaştırdın bizi;
Bir ayak dire (Düşünceni, davranışını sonuna kadar sürdür, tutumundan şaşma), bir niyetlenme (Önceden yapmayı istediğim, düşündüğümü)  buyruğunu sun da (Emir ver de) al meclisine bizi.

Ben balık değil miyim, sen su değil inisin?
Ben aslan değil miyim, sen Ay ışığı değil misin?
Ben yoksul değil miyim, sen verici değil misin?
Ben bu değil miyim, sen o değil misin?

Ben karanlık değil miyim, sen ışık değil misin?
Ben yas değil miyim, sen düğün değil misin?
Ben yıkık bir yer değil miyim, sen mamur değil misin?
Ben cisim değil miyim, sen can değil misin?

Kadehleri, birbiri ardınca sun, keder (Acı, üzüntü, dert, ıstırap, tasa) atının (Götürecek vasıtanın) kes ayağını, gebert-gitsin;
Can kadehleriyle akılları yok ediver.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Allah’ın güzelliğini, nurunu Şems Hazretlerinin üstünde gösterdiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin insan ruhuna Allah’ı sevdirdiğini, Allah nuru döktüğünü,  sözleriyle insanı kendinden geçirdiğini, sevinç ve neşe verdiğini, korkulardan emin hale getirdiğini, çözülmesi mümkün olmayan sorunları çözdüğünü, Hazreti Mevlana’nın yakın gözlem ve anlayışından öğrendik.
3.    Şems Hazretleri istekli aşık olan Mevlana Hazretlerinin eksikliklerini tamamladığını, öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems veya Mevlana Hazretlerine yakınlaşmışların aklı başında sarhoş olacaklarını, onların öğretisi ve nuruyla aklın verdiği korkulardan ve üzüntülerden kurtularak, ait olmanın mutluluğunu yaşayacaklarını öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar