12 Aralık 2019 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 500 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

500. Balçıktan yumdu gözünü (Bedenini değersiz kıldı);
Elde edilen şeyin özünü gördün;
Özleyiş ateşlerindesin:
O yüzden piştin (Hamlıktan kurtuldun), oldun (Kazanım sağladın) a gönül.

Bu manaya düşmüyorsun, çünkü her gölgede yatıp uyuyorsun;
Kendi varlığına çift olmuşsun (Ben-sen ikiliğiyle uğraşıya dalmışsın) bu yüzden de o (Allah) ezeli (Öncesi olmayan) tekten teksin (Yalnız kalmışsın) sen.

A bağdan kurtulmuş can, o şeker dudaklar yurt olmuş sana;
Kaba kaftandan soyundun;
Kavuktan, kaftandan hürsün (Özgür).

Oğulsan baban akıldır;
Yook değilsen hasta bir kuzgunsun (Kargasın) sen;
Ne diye şu babandan uzaksın, mahsustan (İsteyerek, özellikle) mı bu, yoksa asi (Başkaldırıcı, dik başlı) mi oldun.

Gâh (Bazen) kızgınsın, öfkelisin, kapı perdecisiyim (Yüksek makamların kapılarında bekleyen ve girmeye izni olanları içeri alan görevliyim) ben diye davalara düşensin;
Gâh da bunalırsın ( Çok sıkılır, çok tedirgin olursun), bir kadide (Çok zayıf duruma) düşmüş bulursun kendini.

Bir padişah canımı da aldı benim, gönlümü de;
Hem de nasıl bir padişah, gerçekte yüzlerce padişah;
Bir parçacık olsun ne hekim olur bana, ne ilaç, ne de (Etkili) okuyup üfler (İyileşmem için sözler söyler) bana.

A kişi, korkudan çırpınıp çarpınırken insanlarla cinlerin padişahına, incinin mercanına arılığının (Saflığının, temizliğinin, katışıksızlığının) aslına karşı nasıl canınla-başınla oynayacaksın?

Şarap sundu bana, hem de birbiri ardınca sundu kadehi;
Gözlerini yumdu, bütün varlığı, yokluk etti-gitti.

* A yağma padişahı, delirdim (Aklımı yitirdim), darmadağın (Çok dağınık ve karışık) oldum;
Tekliğe ulaşabilme sevdası ile iki büklüm oldum, birliğe, tekliğe ulaştır beni.

Her şaşının (Türlü işler arasında bağlantı, ilişki, düzen ve uyum sağlama bozukluğunda veya zorluğunda olanlar) karşısında iki büklüm (Güçsüz, işi yapamayacak durumda) olmuşum, şu zor işimi sen çöz;
Evvel (Öncesi) de senin, âhır (Sonrası) da sen, görüş denizi de sen.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Vücudunun isteklerinin zorlamalarından kendini kurtarması sonucunda sağlanan elde edişlerinin özünü görmeye, farkında lığını kuvvetlendireceğini öğrendik.
2.    Allah’ı göremeden önce Allah dostunu aramamız, bulmamız, öylem duymamız, özlemle arayışımızın bizi hamlıktan kurtaracağını öğrendik.
3.    Ben-sen çekişmesinden kendini kurtarmış kişinin doğru kişiyi ve yolu bulamayacağını öğrendik.
4.    Dünya bağlarından kendini kurtarmış kişinin canını özgür kılmış olacağını öğrendik.
5.    Aklını çok önemsemeyen, değerini bilmeyen kişinin ya başkaldırıcı, ya dik başlı, ya da temiz-pis ayırımı yapmadan önüne çıkan her pisliği yapabileceğini öğrendik.
6.     Kendini beğenen ve başkalarından üstün gören kişinin ruhen ve fiziksel olarak zayıf hale düşeceğini öğrendik.
7.    Sevdiğimiz Allah dostunun bize doktor, ilaç, görünmeyen yardımlarda bulunacağını öğrendik.
8.    Korkan kişinin önerilenleri yapamayacağı için elde ediş sağlayamayacağını öğrendik.
9.    Allah sözlerini söyleyen Allah dostunun, bizi kendimizden geçirene kadar sunuşlar yapacağını öğrendik.
10.                      Birliğe, tekliğe kendi çabamızla ulaşamayacağımız için Allah dostuna ihtiyacımız olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Kişinin istekli ve kararlı olması, Mevlana Hazretlerinin önerdiği yolu kararlı bir biçimde takip etmesi olsa da Allah’tan izin ve yardım gelmeden düzelme olmayacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar