26 Kasım 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 330 İNCİ BEYİT



(Mevlana Hazretleri sevgiyle kendisine bağlananın durumunu anlatıyor)

330. A ev sahibi, komşumun güzelliğini gördüm;
Aramızda bir ateştir, yak da nuru, ateşimi söndürsün.

Arapça söylemeye başladın mı, kulağıma Farsça der ki:
Hizmette kusur mu ettim ki yüzünü bu yana çevirmiyorsun?

A Ay yüzlüm, suç işlemedin, fakat onun umumi lütuf-u (Önem verilen, sayılan birinden herkese yaptığı iyilik ve yardımı), kimsecikler utanmasın diye her bahçeye bir başka gül ihsan (Bağışlar) eder.

Rum (Anadolu) ülkesinden kulların (Sevgiyle bağlanmışların) var.
Zenci kulları var;
Sırayla gâh Rum yüzünü gösterir, gâh Türk.

Rum kölesi neşedir, Zenci kölesi keder;
Bir solukta buna buyruk sunar, bey diker;
Bir solukta da ona ferman verir, buyruğunu yürütür.

Bunun gecesi, öbürünün gündüzüdür;
Onun ayrılığı, bunun buluşması;
Sağlıklardan, hastalıklardan kadeh döndürür-durur.

Nöbet gecesi gelmedikçe şu değirmenden buğdayını götürmeye kalkışma;
Çünkü nice değirmenler görürsün ki suyu yoktur.

A güzelim, ben sözün kabuğunu söyledim, içini sen söyle de deniz, inciler saçmayı öğrensin.

Mademki benim sarhoşumsun a benim canım;
Başına gelen dertten ne gamın vardır, ne kasavetin (Üzüntü, tasa, kaygı, sıkıntının);
Mademki benim ceylanımsın a benim canım, erkek aslandan ne gam sana.

Ay yüzlün, ben olduktan sonra yılı, aynı ne düşünürsün?
Bendeki coşkunluk, bendeki özleyiş, sende de varsa şerden, kargaşalıktan ne gam var sana.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Büyük insanın büyüklüğünün gereği olarak iyiliğini genel olarak yaptığını öğrendik.
2.    Büyük insanın diğer iyiliklerinden başka sevdiğine neşe verdiğini öğrendik.
3.    Görev almak için nöbet olduğunu, bu nöbetin zamanının beklememiz ve bu zamanda hareket etmemiz gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlana’ ya bağlanmış kişinin dertten, üzüntüden, hastalıktan, kazadan, beladan korkmayacağını, koruma altında olduğunu bileceğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerine sevgiyle bağlanan kişide hazretteki coşkunluğun, özleyişin olması halinde kargaşalıktan, kötülük, fenalıklardan üzüntü gelmeyeceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar