16 Kasım 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 220 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

220. A Ay (Karanlıkta kalmışları aydınlatan), bir solukcağız bana uy (Bağlı kal), beni padişah bil, başbuğ say;
Sitemli (Üzüleceğin, kırılacağın, öfkeleneceğin) sözler bile söylesem başını salla, evet de.

* Beni tahtına (Makamına) oturt, önümde diz çök;
Padişah yap beni, silahtar (Koruyucum) gibi önümde koş.

Padişahım, aslansın sen, bense tilkiyim;
Bir zamancağız sen, ben ol, ben de sen olayım;
Tilki, aslanı tuttu mu bütün dünya, ne de güzel bir avlanma bu der.

Öyle görülmemiş bir efendilik, eşsiz padişahlarda olur;
Senin gibi bir taç-taht sahibinden başka kim verir tacını, tahtım?

Öyle fazla ihsanda (İyilik ettin, iyi davranışlarda) bulundun ki daha da isteklendim;
Hani Musa, Tarı'nın sözünü duydu da yüzünü görmek istedi ya;
Tıpkı onun gibi.

Gül bahçesinin bir avuç toprağı, bahçe sahibinin bir avuç toprağı kesildi;
Zaten bu lütufla topraktan hâsıl (Ortaya çıkan, görünen) olan her şey, her leş (Kokmaya başlamış ölü), canlanır, dirilir.

* Sen, tahtsız padişahsın, yüzüksün Süleyman;
Ay'sın sen, şu gökyüzüyse tapın da, baş aşağı gelmiş bir leğen.

Tapında Akl-ı Küll (Tabiattaki genel uyum), yeni öğrenmeye başlayan bir çocuk;
Senin olgunluğuna karşı sakalından, sarığından başka nesi var ki?

* Tanrıyla konuşan Musa (Peygamber) ve Harun (Kardeş ve yardımcı), Kaarun'un (Çok altını olanın) malından, altınından elbette iyidir, buluşmayı paraya-pula satarsan yaraşırını hiç?

Allah'a hamdolsun, bana ha Ay değirmesi (Yuvarlağı) olmuş, ha saman çöpü;
İkisi de bir;
Sarhoşluğumdan bir arpayı, bir kantardan ayırt edemiyorum ki.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine naz yapmak istediğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerin çok etkili ve yönetici olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Birbirine sevgi ve saygı ile davranıp hizmet edenlerinin bir zaman sonra ayırt edilemeyecek kadar aynı özelliklere kavuşacaklarını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar