1 Eylül 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6130 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6130. Senden başkasını düşünürsem darağacına (İdam cezası alanları asmak için kurulan sehpa, yağlı ipe) lâyık (Uygun) olurum;
Senden başkasının eteğine sarılırsam (Yakınlaşırsam) elim kesilsin.

Sensiz nereye gidersem gideyim, anlamsız bir harfim;
He gibi iki gözümü açmışım, şın (ش)gibi aşkta konaklamış, oturmuşum ben.

He (ح)de olsam, şın (ش) da olsam ne diye aklımı-fikrimi kaybetmişim?
Akıl-fikir, parçaların bir araya toplanmasını, tüm hâline gelmesini ister;
Benimse parçalarım dağılmış-gitmiş.

Bütün dünya, bütün dünyadakiler, kendi vesveselerine (Yanlış ve yersiz düşüncelere) uymuş, yolunu yitirmiş, dininden dönmüş;
Bense böylesine bir aşkın devleti sayesinde kendi şerrimden (Kendime yaptığım kötülük, fenalıktan) kurtulmuşum.

Şu gönül, an-duru da o yüzden aşkın yücesine çıkmış;
Bense bir âşığım ki balçığın meydana getirdiği bulanıklık yüzünden şu aşağılık yerde kala kalmışım.

Hayali, ne de güzel bir lütufta (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardımda) bulunduğu da ayaklarına kapandım;
Hayalinin ayaklarını şu iki dudağımla yaraladım, incittim.

Sözden elimi yudum (Sözü önemsemeyi bıraktım), mantıktan arındın (Doğru düşünmenin yolu ve yönteminden temizledin kendini);
Olaylar, birbiri üstüne geldi de tövbe abdestini bozdum-gitti.

Hacılar gibi tavaf ediyorum (Etrafında saygıyla dönüyorum);
Sevgilinin çevresinde dönüp duruyorum;
Köpeklerin huyu yok bende;
Leşin etrafında dönmem ben.

Bahçıvanlar gibi boynuma beli vurmuşum (Toprağı aktarmak için uzun saplı sivri küreği omzuma alıp yola koyulmuşum);
Hurma salkımını elde etmek için tikenin çevresinde dönmedeyim.

Amma yiyince balgam yapan, safrayı arttıran hurma değil;
Yiyince kolum-kanadım biter de Tayyar gibi döne-döne uçarım ben.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini vazgeçilemez, yerine başka biri konamayacak bir şekilde sevdiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin ayrılığına bir mana vermek için düşünmesiyle aklının ve fikrinin dağılıp gittiğini, bir araya gelmediğini öğrendik.
3.    Aşkın dünya yaşamına ait yanlış ve yersiz düşüncelerden insanı kurtardığını öğrendik.
4.    Aşkın kişiye düşünce ve davranış disiplini oluşturarak kişiyi kendi kendine farkında olmadan yapmış olduğu ve yapacağı fenalıklardan koruyup kurtaracağını öğrendik.
5.    Aşkın kişiyi yücelere çıkartacağını, insan bedeninin âşık olsa bile kişide bulanıklık oluşturarak yücelere çıkmasına engel olacağını öğrendik.
6.    Aşık kişinin aşkını vücuduyla değil sevdiğinin hayaliyle güçlendirip aklının doğru-yanlış mantığından kurtarıp arındırması gerektiğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerinin boş bir hayale, boş bir kişiye sevdalanmadığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Âşık olunacak kişinin uğrunda kolumuzu, ayağımızı kaybetsek bile yiğitliğimize ödül olarak bize kanat takarak uçuracak kişi olması gerektiğini öğrendik, anladık.

(Cafer-i Tayyar (Hazreti Muhammed’in amca oğullarındandır.
Mote savaşında bayraktardı.
Kolları kesilerek şehit edilmiş ve Muhammed iki kolu yerine iki kanat verildiğini ve cennete uçmakta olduğunu söylediği için “Tayyar” denmiştir).

                     *
RAV

Popüler Yayınlar