(Mevlana Hazretleri aşkı
anlatıyor)
6130. Senden başkasını düşünürsem darağacına (İdam cezası alanları asmak için kurulan sehpa, yağlı ipe)
lâyık (Uygun) olurum;
Senden
başkasının eteğine sarılırsam (Yakınlaşırsam)
elim kesilsin.
Sensiz
nereye gidersem gideyim, anlamsız bir harfim;
He
gibi iki gözümü açmışım, şın (ش)gibi aşkta konaklamış,
oturmuşum ben.
He
(ح)de olsam, şın (ش) da olsam ne diye aklımı-fikrimi kaybetmişim?
Akıl-fikir,
parçaların bir araya toplanmasını, tüm hâline gelmesini ister;
Benimse
parçalarım dağılmış-gitmiş.
Bütün
dünya, bütün dünyadakiler, kendi vesveselerine (Yanlış
ve yersiz düşüncelere) uymuş, yolunu yitirmiş, dininden dönmüş;
Bense
böylesine bir aşkın devleti sayesinde kendi şerrimden (Kendime
yaptığım kötülük, fenalıktan) kurtulmuşum.
Şu
gönül, an-duru da o yüzden aşkın yücesine çıkmış;
Bense
bir âşığım ki balçığın meydana getirdiği bulanıklık yüzünden şu aşağılık yerde
kala kalmışım.
Hayali,
ne de güzel bir lütufta (Önem verilen, sayılan birinden
gelen iyilik ve yardımda) bulunduğu da ayaklarına kapandım;
Hayalinin
ayaklarını şu iki dudağımla yaraladım, incittim.
Sözden
elimi yudum (Sözü önemsemeyi bıraktım),
mantıktan arındın (Doğru düşünmenin yolu ve yönteminden
temizledin kendini);
Olaylar,
birbiri üstüne geldi de tövbe abdestini bozdum-gitti.
Hacılar
gibi tavaf ediyorum (Etrafında saygıyla dönüyorum);
Sevgilinin
çevresinde dönüp duruyorum;
Köpeklerin
huyu yok bende;
Leşin
etrafında dönmem ben.
Bahçıvanlar
gibi boynuma beli vurmuşum (Toprağı aktarmak için uzun
saplı sivri küreği omzuma alıp yola koyulmuşum);
Hurma
salkımını elde etmek için tikenin çevresinde dönmedeyim.
Amma
yiyince balgam yapan, safrayı arttıran hurma değil;
Yiyince
kolum-kanadım biter de Tayyar gibi döne-döne uçarım ben.
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini vazgeçilemez,
yerine başka biri konamayacak bir şekilde sevdiğini öğrendik.
2. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin ayrılığına
bir mana vermek için düşünmesiyle aklının ve fikrinin dağılıp gittiğini, bir
araya gelmediğini öğrendik.
3. Aşkın dünya yaşamına ait yanlış ve yersiz
düşüncelerden insanı kurtardığını öğrendik.
4. Aşkın kişiye düşünce ve davranış disiplini oluşturarak
kişiyi kendi kendine farkında olmadan yapmış olduğu ve yapacağı fenalıklardan koruyup
kurtaracağını öğrendik.
5. Aşkın kişiyi yücelere çıkartacağını, insan bedeninin âşık
olsa bile kişide bulanıklık oluşturarak yücelere çıkmasına engel olacağını
öğrendik.
6. Aşık kişinin aşkını vücuduyla değil sevdiğinin hayaliyle
güçlendirip aklının doğru-yanlış mantığından kurtarıp arındırması gerektiğini
öğrendik.
7. Mevlana Hazretlerinin boş bir hayale, boş bir kişiye
sevdalanmadığını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Âşık olunacak kişinin uğrunda kolumuzu,
ayağımızı kaybetsek bile yiğitliğimize ödül olarak bize kanat takarak uçuracak kişi
olması gerektiğini öğrendik, anladık.
(Cafer-i Tayyar (Hazreti
Muhammed’in amca oğullarındandır.
Mote
savaşında bayraktardı.
Kolları
kesilerek şehit edilmiş ve Muhammed iki kolu yerine iki kanat verildiğini ve
cennete uçmakta olduğunu söylediği için “Tayyar” denmiştir).
*
RAVLİ