2 Eylül 2019 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6140 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6140. Dünya bir yılandır ki altında bir define gizli;
Definenin üstündeyim, yılanın kuyruğunu kıvırıp halkalanması gibi ben de definenin üstünde dönmekteyim.

* Gerçi yem (Yiyecek) derdinde değilim;
Fakat gene de düşüncelere dalmışım, bu evin çevresinde Bû-Tîmâr kuşu (Boyuna su kıyısında dolaşan, pek susasa bile belki su tükenir diye bir türlü su içemeyen bir kuş) gibi dönüp duruyorum.

Köyde evim yok;
Ne öküzüm var, ne semi (Besili) sürüm;
Fakat köy ağasının sarhoşuyum, onun peşinde dönmedeyim.

Hızır'ın yoldaşıyım, her solukta onun gelişini beklemedeyim;
Ayağımı yere diremişim, başım dönüp duruyor;
Tıpkı pergele benziyorum ben.

Bilmiyor musun ki hastayım, Calinos'u (Tıp ve felsefe ustasını) arıyorum;
Görmüyor musun ki mahmurum, meyhanecinin çevresinde dönüp duruyorum.

Bilmiyor musun ki Zümrüdüanka’yım, Kaf dağının çevresinde uçmadayım;
Bilmiyor musun ki koku aldım, gül bahçesini etrafında dolaşmadayım.

Beni şu insanlardan sayma, dönüp dolaşan bir hayal bil;
Hayal olmasan a benim canım, ne diye gizli şeylerin çevresinde dolanırım?

Ne diye durup dinlenmem de şunun-bunun üstüne çizginirim (Etrafında dönüp dolaşırım)?
Çünkü o sevgili, aklımı aldı, sarhoş etti beni;
Aksaya (Hafifçe topallayarak)-tökezleye (Ayağım yere çarpıp sendeleyerek) o yana, bu yana yalpa vura-vura dönüp dolaşmadayım.

Bana, şap-şap (Üst üste öpmek için) yürüme, saygısızlıktır bu diyorsun;
Saygıdan utanıyorum da onun için saygısızlığın çevresinde dönüyorum ben.

Ekmeği bahane ettim, ekmekçinin sarhoşuyum ben;
Paranın-pulun çevresinde değil, güzelin çevresinde dönüp durmadayım ben.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin defineye, yiyeceğe, düşünceye, mala, mülke, eve, dama, tıbba, felsefeye kendini bağlayıp hareketsiz kalmadığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin Hızır’la (A.s) arkadaşlık kurduğunu, insanın gidemeyeceği yüce yüksekliklere ulaştığını, kendisi gidemese bile hayaliyle gittiğini, aradığı güzel kişiyi bulmaya çalıştığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin güzel resmi bulunca durmadığını bu güzel resmi yapanı aradığını, buna can vereni bulmaya onunla dost olmaya çalıştığını öğrendik.
4.    Allah’ın sanatının gördüğümüz, duyduğumuz kadarıyla olmadığını, her arayışta farklı güzelliklerin kendisini gösterdiğini ve son ucunun olmadığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin Göze ve kulağa hoş gelen, hayranlık uyandıran, doğru, okşayıcı, sakin, beğenileni aradığını, Tanrı sanatını iyi huylarla süslemiş kişiyi aradığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar