5 Eylül 2019 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6170 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6170. Bulamacını (Unla yapılan çorba) yiyince sarımsak gibi dövdü, ezdi beni;
Tuzluk gibi yüzümü ekşittim;
Çünkü o tatlıdan kesildim-gitti.

O bulamacından elime ancak bir şiş geçti;
Fakat fayda umduğum şeylerde de şiş gibi ucu sivri bir hâle geldim.

O bulamaç yüzünden her yaprakta, bir başka çeşit gül açıldı;
Her bahçede çiçekler açıldı;
Açıldık-saçıldık işte diyor.

Çiçekler döküldü mü, ardından meyve çıkar;
Varlığı, yoklukta bir der;
Görünmeyenden belirmişim, görünmüşün ben.

Âşığın boy-pos atması, arınmasından (Temizlenmesinden) sonradır;
Seni besliyorum amma şunu bil ki kurban etmek (Allah’ın rızasını kazanmak) için besliyorum.

Eriyip bitme vakti geldi mi, başka hiçbir şeyin faydası yoktur, erimek gerekir;
Gamdan (Üzüntüden) erimeyi seçmem, lâf değil ya.

Ağla a ney, zurna gibi ağla;
Zurna da, ateşli soluklarımız yüzünden ağlar-inler.

Benden, başka söz arama;
Yürü, yem-yeşil bahçeye git;
Benim otlağım (Ücret ödenmeden beslenilen) olan o güzellikten, o görünüşten otlayadur.

Yüzünü ekşitmiş, kızgın mı, kızgın... (Kızgınlığı, ekşi suratının bile güzel olduğu)
Böylesine tatlı bir güzel, görmemiştim.
Afsunlarından  (Büyü, sihir, tılsımlardan) deli-divaneyim;
Masallarından (Az miktarından bile) sarhoş olmuşum.

Sevgili, çok güzel görmüşüm ben, fakat böylesine güzel değil;
Sana bağlanmışım, sensiz varım-yoğum;
Artık kendimden geçmiş-gitmişim ben.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Aşkı içine alan, içselleştiren insanın dayak yemiş gibi olacağını, yüzümüzü ekşiteceğini, tatlılık olanı aramaktan vazgeçirdiğini, sivri dilli biri haline getirdiğini öğrendik.
2.    Aşkın insanın içinde güzelleşmeler meydana getireceğini, faydalı hale getireceğini öğrendik.
3.    Aşık kişinin kendisini kirleten her ne varsa tövbe edip temizlenmesi ve kendisini bağlayan bağlardan kurtulması ile Mevlana Hazretlerinden besleneceğini büyüyüp gelişeceğini öğrendik.
4.    Âşık insanın benliğinden kendisini temizleyerek ve kurtularak aşkın ona yeni kimlik ve kişilik verene kadar eriyip yok olması gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin nefesinin yakıcılığından adam olmayacakların kaçacağını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin sözleriyle fazla oyalanmayıp onun git dediği yere gidip, bak dediği yere bakıp oradaki güzellikleri içimize sindirmemiz gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin kızgınlığının bile güzel olduğunu, tatlı olduğunu, tutku ile sevilerek bağlanılacak kişi olduğunu, insanı büyülediğini, kendisinden geçirdiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar