12 Eylül 2019 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6240 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6240.  Şu gönül, o gizli güzele nasıl yol buldu da ulaştı;
Şu can, onun canıma canlar katan sevgilim olduğunu, nasıl bir koku aldı da anladı?

Bir kadeh sundu da ben nazlandım, istemem dedim;
İstemem yok dedi;
Hatırım için al.

Arı-duru (Katışıksız) şarabını tattım, bana bir de tortulu şarap sundu;
Öylesine tortulu, öylesine yıllanmış bir şarap ki onu içtim de arılığım (Temizliğim, yabancı şeylerden uzaklaşma, katışıksız olma durumum) olgunlaştı-gitti.

Gönlüme hep bu geliyor, gönlümü kurban edeyim diyorum.
Gönüle kötü şey getirmemek gerek;
Şu buyruğu buyuru vermek (Kendimiz kendimize zorunlu hale getirmek) gerek.

Gönülle rahata kavuştum mu (İstediğimi elde ettim mi), gönlüm rahat etmez;
Gönül (Kişisel isteği) terk etmek gerek, cana (Canımızın isteğine) düşman olmak gerek.

Ne meydan bu, ne erler bu erler;
Hepsi de ölümlerinden neşelenmedeler;
Başı top etmek gerek de ondan sonra bu meydana girmek gerek.

Âşığın gönlünde ne de güzel bir sır (Yabancı olana açıklanmayacak bilgi) var;
Başına kazalar gelmiş;
Ne mutlu bu sırra, ne mutlu o başa ki böylesine dönüp duruyor.

Canınla oynuyorsan, ersen (Yiğitsen), kanına susamışsan ne diye ense kaşırsın (Ne yapayım diye düşünürsün), ne diye kâfirler (Allah’a peygambere, dine inanmayan) gibi korkarsın?

Zincire vurulacak deliysen (Zırdeli), zincirin ucunu tutuyorsan, aslandan doğmuşsan niçin kedi gibi dağarcıktasın (Torba içindesin)?

O ciğerler yiyen dost, bugün bana, bu gece konuğunum dedi.
Ciğeri geçir şişe a gönül, kebap hazırla konuğa.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri, aklıyla fikriyle Şems Hazretlerini bulmadığını, Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerini avladığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerinin söylediği sözlerin tesiriyle kendinden geçtiğini, sarhoşluk oluştuğunu, sözleri içselleştirince olgunluğuna daha derin olgunluk oluşturduğunu öğrendik.
3.    İsteklerimize, duyuş ve düşünüşümüze öncelik olarak kötü şeyleri getirmememiz, iyi şeyleri istememiz gerektiğini öğrendik.
4.    İnsanın kendi kendine zarar vermeye başlaması, “Rahata kavuştum” demesiyle başlayacağını öğrendik.
5.    Ölmeden önce ölünüz” hadisinin manasını anlayanın ve gerçekleştirenin neşelenmeye başlayacağını, er meydanına çıkacak cesarete kavuşacağını öğrendik.
6.    Âşık kişinin yabancı olanların bilmediği güzelliklere kavuşmanın sevinciyle başına ne gelirse gelsin acı ve üzüntü duymayacağını, mutlu yaşayacağını öğrendik.
7.    Allah yolunda canını ortaya koyanın korkudan kurtulacağını öğrendik.
8.    Delinin veya aslan yürekli kişinin kedi gibi sığılacak yere koşmadığını öğrendik. 
                  *
İşte böyle yaren;
 Şems Hazretlerinin konuk olarak geldiği evin ev sahibi olan kişinin en iyi ikramlarda bulunması gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar