15 Eylül 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6270 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6270.  Gönül sahibi olanların hepsi de özlü, lezzetli buğday;
Bedene mensup olanlarsa dövüm (Buğdayı ayrılmış buğday sapı) yerindeki özsüz saman âdeta.

Gönül sahibi, din bağının ortasında yem-yeşil ağaç (Gibi) gülüp durur;
Kuru, anlamsız ağaç ne olur?
Külhane (Hamam suyu ısıtılan yerde) odun.

Hayalin, Eymen'de Musa’ya gelen Tanrı vahyi gibi gönülde yürümede;
Tıpkı can vermeye giden İsa gibi hani.

 Hayalinin izleri-eserleri var, inciler saçmada;
Diş onun yüzünden gülüyor, dilsiz, onun yüzünden konuşuyor.

İki gammazım daha var;
Biri aşk, öbürü sarhoşluk;
Bu iki gözcüyü söyleyemem, anlatamam ki;
Biri, öbüründen güzel.

A benim gözüm, a benim dinim, senden binlerce lütuflar görüyorum; fakat neyleyeyim ki âşığın gönlü, kötü düşünür, kötü sanır.

Gündüzün gözünden korkuyorum;
Gözünde büyüler var.
Gecenin saçlarından ürküyorum;
Gece fitnecidir, gebedir.

Bana diyor ki:
Ne korkuyorsun;
Mihnet (Sıkıntı), ezer, döver seni;
Sürme (Kirpik diplerine sürülen siyah boya) , havanda dövüldü mü, göze ışık verir.

Bütün korku, varlıktan gelir;
Yürü, az titre, geç varlıktan;
Bütün ürküntü, kırılma düşüncesinden gelir, kırıl-dökül de emniyet yurdunu seyret.

Unsurlardan (Ateşten, sudan, topraktan, havadan) altın çaldım da keseye koydum, büzdüm ağzını kesenin (Saçılmasın diye önlem aldım);
Şu saklanış yerinde, geriye vermeye korkusuyla hırsızlara dönmüşüm.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Gönül sahibi olan insanların özlü kişiler olduğunu, dinin güzellikleri arasında yaşam süreceğini öğrendik.
2.    Bedenine önem verenlerin özü olmayan insanlar olduğunu, meyve vermeyen ağaç gibi yanmaktan başka sonuç beklememeleri gerektiğin öğrendik.
3.    Gönül sahibinin hayalinin izleri ve eserleri olup şekil değiştirmeyen değerli gerçeklere sahip olduğunu ve etrafına söylediğini, Allah’tan haberler aldığını öğrendik.
4.    Aşkın izleri ve eserleri olup şekil değiştirmeyen değerli gerçeklere sahip olduğunu ve etrafına söylediğini, Allah’tan haberler aldığını öğrendik.
5.    Manevi sarhoşluğun izleri ve eserleri olup şekil değiştirmeyen değerli gerçeklere sahip olduğunu ve etrafına söylediğini, Allah’tan haberler aldığını öğrendik.
6.    Gündüzün nazarından, büyülerinden, gecenin karışıklar kargaşalar çıkartanlardan korkanların din çalışmalarıyla kurtulacağını öğrendik.
7.    En çok parası, malı, mülkü olana korkunun gelip etkilediğini, korkunun ürküntüsünden, fena düşüncelerinden kurtulmanın bu varlıklardan kurtulmakla olacağını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Elde edilenin kaybedilişi acı verdiği için saklamak gerektiğini, hırsızın bulamayacağı gibi kendimizden de saklamamız yok saymamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar