7 Eylül 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6190 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6190. Şu param-parça olmuş gönlün bahtına (Kaderime) bak, galiba merhamet (Acımak, şefkat göstermek, koruma, çaresizlere yardımda bulunmak, esirgemek), uğramayacak buraya;

Son-ucu feryadıma yetiş ki belâlar denizindeyim, musibetler (Afetler, belalar, hastalıklar, dertler) denizinde.

O salına-salına yürüyen padişah geldi;
Artık ondan başka her şey haram (Yasak) bana.

Fakat ondan ayrıldım mı, bağda-bahçede, hatta cennette olsam, gene yok-yoksul, gene çaresiz.

Bana onun yüzü gerek;
Ay’dan, Pervin'den (Ülker denilen yedi yıldızın tamamından) ne faydam var.

Ben, onun geceye benzer saçlarını istiyorum;
Akşamdan, Şam ülkesinden ne kârım (Kazancım) var.

Elinden şarap (Tanrı şarabı) içtim mi, hürüm artık, hür (Özgür);
tapısında yeri öptüm mü, göklerin üstüne çıktım-gitti.

Tebrizli Şemseddin’den elde ettiğim kutluluklar (İyilikler, uğurluluklar) yok mu, bu kutluluklarıma bütün kutluluklar, secde eder benim.

Güzellikten anlamayan bir gönlüm yok ki sevgiliden kaçayım; Elimdeki hançer, öylesine hançer değil ki savaştan yüz çevireyim.

O tahtayım ben ki dülgerin (Ağaç işleri yapan ustanın) işleri var onunla;
Ne keserden (Tahta yontmaya, çini çakmaya ve sökmeye yarayan çelik araçtan) zebun (Güçsüz, zayıf) olurum, ne çividen kaçarım ben.

Tahta gibi kendimde değilim;
Keserin düşüncesine aykırı bir düşünceye dalmam;
Marangozdan kaçarsam ateşten başka bir şeye yaramaz zaten.

Taş gibi katı, sert bir hâle gelirsem lâ'l (Kırmızı değerli taş) olmaya az yol alırım;
Mağara dostundan (Kader birliği yaptığından) kaçarsam mağazara (Dar ve uzun mağara) gibi daralır, kap-karanlık olurum.

Yapraksız kalmaktan kaçarsam şeftaliyi öpemem;
Tatar’dan kaçarsam Tatar miskini koklayamam.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Sevdiğinden uzak kalan kişinin sıkıntılar içine gireceğini öğrendik.
2.    Sevdiğimiz Allah dostu gelince başka bir şey istemememiz gerektiğini öğrendik.
3.    Sevdiğimiz Allah dostunun yüzüne bakmakla bile kutluluklara kavuşacağımızı öğrendik.
4.    Allah dostunun ikram ettiği her ne ise çok değerli olacağını ve hemen kabul etmemiz gerektiğini öğrendik.
5.    Güzellikten anlamayan kişinin sevgiliden kaçacağını, korkak olarak yaşayacağını öğrendik.
6.    Allah dostunun bizi bir usta marangoz gibi bizi şekillendirmesine razı olmamız, darbelerinden şikâyette bulunmadan işin sonunu beklememiz gerektiğini öğrendik.
      
İşte böyle yaren;
Cesur olmayanın, ustanın şekil vermesine razı olup sıkıntılara katlanmayanın bir kazanımı olmayacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar