6 Eylül 2019 Cuma

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6180 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6180. Bütün gece darma-dağındım;
Öyle bir haldeyim ki bilirsin sen;
Fakat şimdi, şaşkınlıktan (Düşünceleri karışmış, dağılmış, ne yapacağını bilmez duruma gelmiş) bambaşka bir hâle gelmişim.

Tut elinden de sıçrat, şu halden kurtar gönlümü;
Topraktanım ben, fakat senin zorunla topraktan sıçradım-kalktım.

Ay yüzlü güzelim geldi;
Kim oluyorum ben ki ben, benim diyebileyim.
Her tiken (Sert, ucu sivri), onun yüzünden gül oldu;
Ne diye yasemin kalayım ben?

Her taş (Katı-sert) bal (Çok tatlı) kesildi, mum (Değişik şekle girebilen), ne diye mumluk eder-durur (Çevresini aydınlatırken kendisini yok eder)?
Bütün bedenler can hâline geldi, ne diye benim bedenim inada (Karşı çıkmaya, aykırı davranmaya, karşı düşünce öne sürmeye, terslik, aykırılık yapmaya) girişsin?

Gerçekten de o akarsu geldi mi, her göz, bir ırmak olur;
Güzelliği cilvelendikçe ne diye Abu-1 Hasan'a (Sufi- Kime âşık olduğu bilinmeyene) bağlanacakmışım ben?

Mum gibi şimdiye dek leğen altındaydım;
Fakat şimdi yanar mum gibi ateş kesildim;
Ne diye leğen altında (Aydınlatmaktan, ışık vermekten uzak) duracakmışım?

Mademki Zühal’in (Satürn yıldızının) kutsuzluğundan (Ahmaklık, cahillik, pintilik, korkaklık, cimrilik, tembellik, kafasızlık,  yalan ve fenalık, bu yıldızın tesirinde olanlarda olur) kurtuldum, ne diye gökyüzünün altında kalacakmışım?
Mademki mihnet (Üzüntü, sıkıntı), baştan-başa devlet kesildi;
Neden sınanıp (İmtihan edilip) duracakmışım?

Haset (Kıskançlık) bile bana haset ediyor (Kıskanıyor), ben kime haset (Kıskançlık) edeyim?
Mademki şarap ırmağıyla sarhoşum;
Ne diye susuz kalacakmışım, dudaklarım kuruyacakmış?

O yüzün oynadığı oyunu kaybettim, mat oldum-gitti, mat oldum(Yenildim);
Ettiğime karşılık, sen etme padişahım;
Yaptığıma kaşı ceza verme-verme.

Gönlüm öylesine bir sevgiyle doldu ki güneşi, gözümde;
İster mihraba (Yardım umulan yere) döneyim, ister meyhane bucağında (İçki içilen yerde) olayım, karşımda hep o güneş parlamada.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Aşkın kişiyi şaşkın hale soktuktan sonra dünya âleminden manevi âlemine fırlatıp güzel değişimler yaptığını öğrendik.
2.    Kimi sevdiği bilinen âşık kişiye bağlanmak gerektiğini öğrendik.
3.    Aşık kişiye bağlananın burçların olumsuz tesirinden kurtularak çevresine aydınlık veren kişi olacağını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin bulunduğu durumun kıskanlık oluşturacak durum ve yer olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Aşk oyununda kaybetmenin bile kazanç olduğunu, insanı zevkten sarhoş ettiğini, hiç kararmayacak aydınlık içinde yer edineceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar