31 Ağustos 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6120 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6120. Bir bakışla ciğerimi yaraladın, onu ateşlere attın, yaktın kavurdun;
Görüyorum, pişireceksin;
Biliyorum yiyeceksin onu.

Sıcak gözyaşlarım için olsun, soğuk ah edişlerim için olsun bir sor şu yanışımı;
Görüyorsun zaten, bir sor;
Sıcakla soğuğun farkındayım ben.

Benim bağrım tutuşmuş, gönlüm yanıyor, senin eteğin tutuşmuş amma arada fark var;
Yanıştan yanışa, dumandan dumana, dertten derde ne farklar var, biliyorum ben.

Gönlüme, erler gibi dayan diyorum da gönlüm diyor ki:
Gam yüzünden erkekle kadını ayırt edebilirsem ne erkek olayım, ne kadın.

A gönül, her yelle (Rüzgârla) toz gibi tozmaktasın (Küçük parçalarla ayrılmış biçimde çevreye yayılmışsın);
Fakat erlikle (İşimi iyi bilenim, yetenekli kimseyim deyip) denizi tozutmayı bilirim ben demiyorsun.

Gönül, bana cevap vererek dedi ki:
O Ay (Karanlıkta kalmışların yolunu aydınlatan), çift-tek oynuyor amma çiftle teki ayırt edebilirsem kâfir gibi Tanrı'ya çift demiş olayım.

Tavla oyununa girişti mi, şeş-penç (6-5) zar atar;
Ben de şu oyunu bilirsem derim, gama mat (Üzüntüye yenilmiş) olayım.

A gönül, buluşmayı özlüyorum;
Garibim, âşığım, sarhoşum;
Artık buluşmayı kurmadayım, işte buracaktı, pılımı-pırtımı bağladım, denk ettim.

Bütün dünyanın kıblesisin (Yardım almak için yönünü çevirdiği kişisin), kıbleden yüz dönmem;
Nerde olursam olayım, yüzümü o kıbleye tutarım, oraya dönerim ben.

Canım bedenimde olsun da sonra senden başkasına giden bir yol tutayım;
İmkânı yok.
Sevgili, senin aşkınla yokluk âleminden (9 kat gökten sonraki ihtiyaçsızlık âleminden) çıktım ben.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Allah dostunu farkında olarak bilmek, onun bize uygulayacağı değişimle kazanım sağlanırken sıkıntılar olacağını, değişim tamamlanana kadar kararımızdan dönmememiz gerektiğini öğrendik.
2.    Aşkı tanımanın, aşkı yaşamanın, aşkın Allah’a yakın en üst makam olduğunu bilerek, peygamber efendimizin izlediği bu yolu bilmek ve anlamanın, yaşamanın köklü değişimle olacağını, Şems Hazretlerinin bu amaca götüren öğretici ve yardımcı olan biri olduğunu anlayarak ve bilerek yaşamak gerektiğini öğrendik.
3.    Büyük Meleklerin bile giremedikleri aşk alanına kolayca girilemeyeceğini ama imkânsız olmadığını peygamber efendimizin Miracından öğrendik.
4.    Köklü değişiklerde kişinin yerleşmiş kutsal diye sahiplendiği bütün inancının da yok edilerek inançsızlığa kadar ve hatta inkâra kadar gidilerek yeni baştan doğru inanç düzenleneceğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin bütün dünyanın arayıp ondan yardım istediği kişi olduğunu Mevlana Hazretlerinden öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Doğru sözlü Mevlana Hazretleri Aşk yolunu izleyerek 9kat göğü geçtikten sonra olan ihtiyaçsızlık âlemini de geride bırakarak Şems Hazretlerinin yoluna devam ettiğini, bu yolu öğreten Şems Hazretlerini çok özlediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar