21 Eylül 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6330 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6330.  Acaba gönlü, tedbiri, pervasızlıktan (Çekinmezlikten, sakınmazlıktan, korkusuzluktan) döner de bağışa başlar mı?
Tanrım, sen merhametini (Acımanı) arttır onun da olmayacak şeyi mümkün (Olabilir) et.

Size geldik, size geldik;
Buluşalım da (Ölü gibi yaşamaktan) diriltin bizi, şarabınızdan (Tanrı şarabından) sunun (İkram edin) bize, bize de cömertlik edin, kardeşlere de.

Bir şefaatçi (Suçunun bağışlanması veya dileğinin yerine gelmesi için o kimseyle Tanrı arasında aracılık yapan), tutsa da o çaresiz ölüyor dese öğüt (Nasihat) kabul etmez gönlün;
İşte bu, dermansız (Çıkar yolu olmayan) bir dert (Üzüntü).

Sarhoş bir halde ateşlere atıldım;
Ateşi yurt saydım;
Ateşe alıştım, eş-dost oldum onunla, kimdir ateşle eş-dost olan?

Yanıp yakılışımı gördü mü, bu, ya gösteriş der yahut da şimşek, kıvılcım bu.
Gözyaşlarımı seyredince bu, ya gözyaşı der yahut da yağmur.

Dostum, göçeceğim (Vücuttan ayrılacağım) zaman yaklaştı, hem de gönülsüz, akılsız olarak göçeceğim zaman;
Yüz çevirme benden, helâk (Yok) etme beni, beni unutarak mahvetme (Ezme, perişan etme, üzme).

Bana der ki:
Bizim derdimiz (Üzüntümüz), her türlü şekerden, her çeşit helvadan iyidir;
Sende ya sara (Zaman zaman kendini kaybederek olduğu yere düşme, vücutta şiddetli çırpınmalar ve ağızda köpürmesi ile ortaya çıkan bir sinir hastalığı) var, ya sevda illeti (Güçlü sevgi hastalığı), şekerden feryat eden var mıdır?

O toplumu aldatan güzel, der ki bana:
Aşkın belâsı, şekere benzer;
Sevda (Güçlü sevgi) tikeni, nergis gibidir, a yapmacıklar yapan (İçten olmayan davranışta bulunan), ne diye ağlıyorsun?

Zahmetimden hazinelere-definelere sahip oldun, dikenimin yüzünden gül bahçesine eş-dost kesildin;
Ne diye aldatma yolunu tutar da ağlarsın?
Aldatanların padişahıyım ben.

Aşkın açtığı yaralar, şifa verir sana;
Aşkın bulanıklığı, arı-duru (Yabancı şeylerden arınmış, katışıksız, saf, kutsal, günahsız) bir hâle getirir seni;

Aşkın soğuklukları ısıtır seni;
Aşk ateşleri, güldür, reyhandır.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin sorumsuz gezmesinden vazgeçip sırlar bahşetmesini dilediğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin ölü gönülleri sarhoş ederek böylece nasıl yaptığını gizleyerek bizi diriltip madde ve mana âleminde değerimizi yeniden yücelttiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri hasta, ölüyor deseler bile Şems Hazretlerini etkileyeceğini, kendi kararında hareket edeceğini öğrendik.
4.    Şems Hazretleri bizim derdimizin her türlü tatlılıktan daha iyi olduğunu, şikâyet edenin olmadığını söylediğini öğrendik.
5.    Aşkın aştığı yaraların şifa verdiğini, insanı tertemiz hale getirdiğini, soğukluğunun bile ısısı insanı ısıttığını, aşkın ateşinin kırmızı güzel kokan bir gül olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin rehberliğinde ve yardımlarıyla aşkın güzelliklerine kavuşup yaşayabileceğimizi, ölümsüzlüğü elde edebileceğimizi öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar