20 Eylül 2019 Cuma

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6320 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6320.  Sus ki dil, harfle yelip yortmaya (Sürekli koşmaya) kapıcı (Giriş yapılan yer) oldu;
Fakat gönül, harfsiz söze başlarsa başköşeye geçer-kurulur, padişah olur sanki.

Gel ey Tebrizli Şems, parla, doğ gönül burçlarına;
Gerçeklik durağının güneşisin çünkü şu başı dönmüş (Sersemce hareket eden) güneş değilsin sen.

Sevgilim, bugün de dünkü gibi gülerek gelirse gökyüzü, temelinden secdeye (Saygıyla) varır, yerlere kapanır.

A aklı başında ayık, beni öldürmeye acele etme, zaten öldüreceğin yere yaklaştık;
Bir soluk olsun yumuşak davran, ayrılığı kim önce icat etti, bir sor-soruştur.

Dedim ki a güleç (Gülmeyi, neşeyi seven ve her zaman gülümseyen, güler yüzlü) gönül, ne diye böyle sertsin;
Yüreğin demirci örsü (Gibi sert) sanki
Şu sonsuz gözyaşını seyret, bu tufanın çevresinde bir dön dolaş.

Özürler getirmedeyim sana a benim efendim;
Gam (Üzüntü) her yanımı kapladı;
Vefa (Bağlılık) göstermeye en lâyık olan sensin, şeytanı güldürme bana, sevindirme onu.

Bana diyor ki:
Ne diye gamlanayım;
Ne diye avare bir gönüle sahip olayım;
Ne hastayım, ne gamlı;
Pek o kadar gam tutmam ben.

A beni öldüren, diriltmek, yeniden hayata kavuşturmak için gel, ziyaret et beni;
Her yanımı zaten sen kaplamışsın;
Üstünlük, lütfetmekle (Büyüklüğün gereği olarak iyilik ve bağış yapmakla) olur;
Yardım et bana.

Etme sevgili, etme sevgili;
Hem güzelsin, hem bilgilisin;
Lütfunu (İyiliğini, bağışını), keremini (Büyüklük, ululuk, soyluluk gereği)  kesme bizden;
Etme a benim padişahım.

Şu işteki sabırsızlığımdan (Tez canlı, aceleci olmaktan) başka ne suçum var?
Bu yüzden yüz çevirme benden, bağışla (Affet) suçumu, ört günahımı da (Görünmez duruma getir de) cömertlik göster bana (Değerlerini paylaş benimle).
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Ağızdaki dil oynamadan, harflerle uğraşmadan da iletişim kurabileceğimizi, gönülden gönüle olan bu duyuşumuzu, düşünüşümüzün daha anlamlı, saygın ve etkin olacağını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin aydın bilgisi ile öğrendiğimiz gönülden gönüle ışıkla ve ışık hızıyla iletişim kuracağımızı öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine naz yaparak, kendini acındırarak daha fazla sırlar vermesini istediğini öğrendik.
4.    Üstünlüğün vermekle, bağışlamakla olacağını öğrendik.
5.    Ölmeden öne ölmek sözünün manasını anlayıp yaşayanların tekrar dirilmesi ile sayısız güzelliklere kavuşacaklarını öğrendik.
6.    Şems hazretlerinin hem güzel hem de bilgili olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden mümkün olduğu kadar fazla sırlar aşırıp bizim yararımıza bize bağışladığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar