4 Eylül 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6160 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6160. Her zerre, Önüne bir ayna almış da bunu (Ne güzel meydana getirilmişim) diyor, o aynacıya (Kendini kendisine olduğu gösterene) can vermişim de anmışım.

O tek güzel hangisi?
O tek güzel, öyle bir o ki bütün O'lar (Güzeller Şems Hazretlerinden), ondan bir koku (Belirti, işaret) ancak;
Ondan uzak kaldın mı Yezidileşiyorum (Hilekârlaşıyorum, sahtekârlaşıyorum) ona yaklaştım mı, Bâyezîd ((Bistami) İçimde O’ndan başka bir şey yok diyen) oluyorum.

Şeker kamışına, kimin yüzünden şekerle doldun dedim;
Seni işaret etti de dedi ki:
Soluklarından tatmışım da o yüzden bu hâle gelmişim ben.

Cana dedim ki:
Ne diye gonca gibi yüzünü gizledin?
Onun yüzünden utandım da gözümü yumdum dedi.

Kocalmış dünya, sen hem bağsın, hem öğüt dedim;
Bana dedi ki:
Pirim (Herhangi bir konuda, bir meslekte deneyim kazanmış, eskimiş kimseyim) amma o mürid (Bir tarikat şeyhine bağlanarak ondan Allah’a gidiş yollarını öğrenen, onun doğrultusunda ilerleyen)  olmuşum ben.

Dünyanın, şükredişte, hürlükte süsen (Süs çiçeği) gibi yüz dili var;
O güzelim canın, o güzelim cihanın yüzünden diyor, geliştikçe gelişmedeyim, güzelleştikçe güzelleşmedeyim.

Kanadında binlerce renk, tavus kuşu gibi bahar geldi;
Onun güzellik bahçesinden gelmişim bu yana diyor.

Diyor ki:
Canlar zevke dalsınlar diye şarap getirdim, çiçekler getirdim;
Hastalan iyileştirmek için ilâçlar getirdim, macunlar getirdim.

Bir gece, o kandırıcı, o düzenbaz aşk, bu kula geldi de hadi dedi, senin için bir bulamaç pişirmişim.

Öylesine bir bulamaç getirmiş ki ipin ucunu kaybettim;
İğneyi kırdım o anda, yakamı yırttım.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Kişinin kendisini kendine olduğu gibi gösteren doğru ve açık anlatımlı kişiye çok değer vermesi gerektiğini öğrendik.
2.    Doğru sözlü kişinin güzel ahlakla donanmış, nefesiyle, sözleriyle insana tatlılık kazandıran kişi olduğunu öğrendik.
3.    Dünya yaşamı öğütlerle dolu olarak insana öğüt veren, kişileri kendisine bağlayan kuvvete sahip olduğunu ama yeterli olmadığını, öğrenecek çok deneyim yaşayacak duruma devam ettiğini öğrendik.
4.    Dünya yaşamında duyarlı ve bilinçli kişinin şükredeceğini, hür olarak da güzel kişinin sözleriyle gelişip güzelleştiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Doğru sözler aşk ile güzelleşince insanı hoş edip sarhoş ettiğini, insanı kendinden geçirdiğini zevke daldırdığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar