14 Ağustos 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5960 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)
                                    
 5960. * Gel a benim canım, Musa’sın sen, bu beden de sopan;
Bedenini tuttun mu onu sopa yaparım, attın mı ejderha şekline sokarım (Taha suresi 18-20).

İsa’sın sen, ben de kuşunum;
Balçıktan bir kuş yaptın;
Bana bir üfürdün mü hemencecik yücelere uçarım ben (ÂL-I İMRAN 49).

O mescidin direğiyim ben, Peygamber bana dayanırdı;
Bir başka yere dayandı mı ayrılık derdinden ağlayıp inlemeye başlarım ben (Hannâne direği. hadis).

Efendiler efendisi, şekiller düzen, fakat şekilden münezzeh (Temiz) olan zat (Kişi) beni ne şekle sokacaksın?
Sen bilirsin ancak;
Ben bilmem ki.

Gâh (Bazen) taşım (Sert ve katı), gâh (Bazen) demir (Güçlü, kuvvetli);
Zaman da gelir, baştan-başa ateş (Coşkun) olurum.

Gâh (Bazen) taşsız teraziyim (Tartı aleti), gâh (Bazen)  da teraziye taş (Ölçü birimi) olurum ben.

Bir zaman yayılırım (Herkes tarafından duyulurum), otlarım (Çalışır, kullanılır durumda olurum) burada;

Bir zaman da bende yayılırlar, otlarlar(Beslenirler, çalışırlar), yerler beni (Sunduklarımdan yararlanırlar);

Gâh kurdum, gâh koyunum;
Gâh da çoban şeklinde görünürüm ben.

 * Heyûlânın (Korkunç hayalin) izi, eseri yoktur, iz-eser, nerden ebedi kalacak?
Ne bu kalır, ne o;
O bilir beni ki oyum ben.

Gök gürültüsü gibi, şimşek gibi güler-dururum, överim onu;
Gökyüzü gibi aparıyım (Duraksama yapmayan hareketteyim), Ay’ın çevresinde dönmedeyim.

* Mûsâ gibi dilimde bir düğüm var.
Firavunlardan bir Firavun, delilimden bir haber alır diye peltekleşmiştir (Tutuklaşmıştır) dilim.

Beni Firavun'un ordusunda buldunuz mu ellerimi bağlayın benim, çünkü ben padişahın casusuyum.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri peygamberlerin özelliklerinden özellikleri olduğunu, o zaman yaşayanlara ayetlerde olanları doğrulayan işler yaptığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin her şekle girip iş yapacak güçte ve yetkide olduğunu anladık.
                    *
İşte böyle yaren;
 Sırların uygun olmayan kişiye verilmesinin yasak olduğu için, Mevlana Hazretleri manevi sarhoşluk içinde suçlanmayacağı için bu sırları verdiğini,
Bu sırları amentüye inanmayan kişilere söylememek, ağzımızdan kaçsa bile bu sözleri açıklamamak gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV





Popüler Yayınlar