20 Ağustos 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6020 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6020. Beni sel kapmış, dereyi arar bir hâle getirmiş;
Fakat bilmiyorum bu seli, bilmiyorum şu dereyi.

Çocuk gibi köyde, pazarda kaybolmuş-gitmişim;
Bilmiyorum bu köyü, bilmiyorum bu pazarı.

Bir esirgeyici, kötü sözlüler, kötü sözler söylüyorlar sana diyor; Bilmiyorum, bilmiyorum iyi söyleyeni de, kötü söyleyeni de.

Yeryüzü kadına benziyor, gökyüzü de kocasına;
Yeryüzü, kedi gibi yavrusunu yiyor;
Fakat bilmiyorum, bilmiyorum bu karıyı da, bu kocayı da.

O gayb âleminin güzeli bana, gözün bakışını da bilmiyorum, kaşın işaretini de bilmiyorum diye kaşıyla işaretler etmede.

Ben Yâkub'um (Seven babayım), oysa Yûsuf (Sevdiğim güzel oğlum);
Gözüm, onun kokusuyla aydın;
Bilmiyorum, bilmiyorum bu kokunun aslını, fakat gözlerim onunla ışıklanıyor.

Dünya, yüzünü ekşitse bile benim yüzüme karşı Ay gibi güler durur; çünkü ben, o Ay yüzlü beyden başkasını bilmiyorum, bilmiyorum.

Her solukta, kudret elinden, kudret kolundan oklar uçmada;
Fakat bilmiyorum o eli ben, bilmiyorum o kolu ben.

Öyle bir mutfağa düştüm ki can da kavruldu-gitti, gönül de;
Artık ben, şu kokmuş yemeği bilmiyorum, bilmiyorum.

Bir ekmekçi dükkânı isterim ki değirmi (Yuvarlak) ekmeği, Ay değirmisine (Yuvarlağına) benzesin;
Bilmiyorum, şu ekmeği, şu teraziyi, bilmiyorum.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Yusuf peygamberinin oğlu Yusuf peygamberi sevdiği gibi Şems Hazretlerini sevdiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin bu aşka neden, nasıl, hangi etki ile düştüğünü, bu aşkın şu an ve gelecekte başına neler getireceğini bilmediğini, anlamaya çalıştığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Aşkın insanı manevi sarhoşluk içine soktuğunu, bu sarhoşlukta hakikatlerin gösterildiğini, olmuş ve olacak olaylardan haberdar edileceğini, aşk yaşayan insanın başına ne gelirse gelsin daha önce haberi olarak şaşırıp suçlamalara girmeyeceğini, kader yazgısını bilerek, Allah hükmünün olmasını gönül rahatlığıyla kabul edeceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV




Popüler Yayınlar