29 Ağustos 2019 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6100 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)
                                         
 6100. Bizden hangi irini (Ölmüş hücre artıklarından ve bozulmuş alyuvarlardan oluşan sarımtırak renkte koyuca sıvı, cerahat) aldın da gözün çapaklandı;
İçyağını gözüne, seni yarım korum diye ne okuyorsun öyle (İleride tedavi ederim diyorsun)?

Söz yayını al benden;
Kahır okları (Derin üzüntüler ve acılar, sıkıntılar) uçurup duruyor;
Korkuyorum;
Sarhoşlukla kendime ok atmayayım sakın.

Tebrizli Şems'in yakışında (Aşk ateşinde) öyle bir yapıcılık var ki;
Şu yanışla uzlaştım mı, ateşten hâsıl olan âlemden kurtulur-giderim.

Gel de duy, öğren;
Neden atımın önünde, ardında döndüm dolaştım:
At sürdün mü, atının nalına tozum (Hareketinin havada görünen zerresi olurum) bende ondan.

Pişmanlıklardan aman verdin bana;
Fakat ne bir lâf ettin, ne bir üfürdün;
Ne de güzel essiz İsa'm benim, ne de hoş şanlı-şerefli güzelim benim.

Gelirimi, zulümsüz-sitemsiz öyle bir dudaktan verdin ki kim bilir göğümün genişliğini?
Nerdedir giderim benim?

Cömertliğini, vergini gördüm de varlığında yok oldum-gitti;
Öylesine bir renge büründün (Görünüşe, kimliğe girdin) ki sanki bahçenin gülüyüm ben.

• Cömert Dâvûd'sun sen;
Demirden zırh yaparsın sen;
Ben de o zırha aidim;
O yüzden de soğuktan, sıcaktan dışarıyım ben.

Güzellik ordun, varlığıma saldırdı amma ben, zaten düşünceyi bırakmışım;
Ne kaçma kaydındayım, ne kovalama kaydında.

Sus, burada sonsuz bir şarap vardı;
Arı-durusunu da içtim, tortulusunu da;
Çünkü ikisi de içilecek şaraptı bence.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerine Mevlevilerden zarar verecek hiçbir eylem olmadığını, hastalık olmayınca tedavinin de olmayacağını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin çok söz söylediğini, kendine yanlışlıkla zarar verebileceğini öğrendik.
3.    Şema Hazretlerinin ışık ve ısısının nurdan olduğunu, bunu bilen ve uyum sağlayanın başka ışık ve ısı aramayacağını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin hakikate götürecek ve sırlar kazandıracak vasıtaya çok değer verdiğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin İsa huylu olduğunu, hastaları iyileştirdiği gibi iyileştirdiğini, ölü gönlü olanı dirilttiğini, kendisine sevgiyle bağlanıp dost olanların pişman olmadıklarını, kötü bir söz almadıklarını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin kendisine sevgiyle bağlanmış dost olanların göğsünü genişlettiğini yani anlayış ve kavrayışını artırdığını öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin cömert olduğunu, karşılıksız çok işe yarayan değerleri öğretip bağışladığını öğrendik.
8.    Şems Hazretlerinin kendisine ait olanları koruması altına aldığını öğrendik.
9.    Şems Hazretleri ait olana güzelliğinden güzellikler verdiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin sözlerinin ve öğretisini insanı sarhoş ettiğini, böylece en bayağı ve işe yarama gözükenin bile çok temiz kazanımlar oluşturduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar