12 Ağustos 2019 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5940 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 5940.  Hangi inciyi (Doğruyu söyleyen, sözünü değiştirmeyen kişiyi) görürsen içinde bir başka inci (Eriyip başka şekle bürünmeyen mücevher sırları) ara;
Çünkü her zerre (Bütünün en küçük parçası), içerimde bir define var deyip duruyor.

Her inci, sana, (Dış) güzelliğimi yeter bulma, alnımda parıl-parıl parlayan ışık, içimin mumundan geliyor demede.

Sustum;
Anlayacak akıl yok sende;
Gören, anlayan can gözüm var diye kulağını sallama, kendini aldatma.

Sen de bilirsin ki ben sensiz, yok olur-giderim, yok olur-giderim, yokluk-da varlık kabul eder;
Hâlbuki ben, ondan da aşağı bir hâle gelirim.

O Yûsuf tan (Şems Hazretlerinden) ayrı kaldım mı, iyiden-iyiye hüzünler yurduna girer-giderim;
Kötü sanılara eş olurum, nedametlere (Pişmanlıklara) dost kesilirim ben.

Padişahın şehrine şahne oldum mu Ay gibi bekçilik eder, döner-dolaşırım;
Gam hırsızına işkence olurum, her çeşit illete İllet kesilir-giderim ben.

İrem bağına girdim mi gamın boynunu bağlarım;
Deve gibi her yana çekerim onu, tikenden başka bir şey tattırmam ona.

Takdiri, kısas eder de tutar, beni deve yaparsa onun Hac devesi olurum, o haremin ağırlığını çekerim ben.

O acı buyruğun hükmündeyim;
Gâh kervan-başıyım, gâh deve;
Gâh (Bazen) davula tokmak vururum, gâh (Bazen) bayrağın perçemi (Bir ucu bayrağa süs olarak takılan, diğer ucu serbest saçak biçiminde olan iplik demeti) olurum ben.

İster davulcu olayım, ister davul;
O üstün erin ordu yerindeyim (Yakınındayım) ya;
Şu renkten renge girişten ne diye gamlanayım;
Son-ucu, padişahın adamlarındanım ya.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Doğruyu bükmeden, kırmada, uzatmadan, kısaltmada olduğu gibi yüzüne açık ve anlaşılır söyleyen, sözünü değiştirmeyen, ilahi bilgi yerinden bilgilenmiş kişiyi aramamız, bulunca da ış güzelliğini yeter bulmadan içinden gelen ışığın aydınlattığı güzelliği görmemiz gerektiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin söylediklerini dinlemek, okumak yetmeyeceğini, sözlerine inanmak ve yaşamakla anlamaya başlayacağımızı öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin ayrılığına çok üzüldüğünü öğrendik.
                *
İşte böyle yaren;
1.     Şems Hazretleri yokken o yörede onun adamı olarak yapacaklarını Mevlana Hazretlerinin yapacağını, yetkili ve güçte olduğunu öğrendik, anladık.                
                     *
RAV

Popüler Yayınlar