19 Ağustos 2019 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6010 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6010. Halkın padişahlığı masaldan ibaret;
İri taneli inci, nasıl padişah katında bayağıysa öylesine bayağı;
O ölümsüz padişahtan başka bir padişahlar padişahı (Şems Hazretlerinden başka birini) bilmiyorum ki.

Ne de sonsuz bir güneşsin ki zerrelerin hepsi de söz söylemede;
Sen, Tanrı'nın zatının ışığı mısın, yoksa Tanrı mısın?
Bilmiyorum ki.

Binlerce Yâkub'un canı, bu güzellik yüzünden yanıp duruyor;
A güzeller Yûsuf u, neden bu kuyudasın sen?
Bilmiyorum ki?

Sus, şu sözü çiğneyip duruş yüzünden boyuna renkten renge gark olmadasın;
Bir soluk hay (Ey) diyorsun, bir soluk huy (Alışkanlık), bir soluk da ah ediyorsun (Acı ile içini çekiyorsun);
Neden bu?
Bilmiyorum ki.

Sustum;
O yuttuğum afyonun yüzünden sarhoşum (Gerçeği göremeyecek kadar kendimde değilim);
Hem de öylesine sarhoşum ki kendimden geçişle (Coşkuya kapılarak duygulanarak) sarhoşluğu, ayıklıktan (Sarhoşluğun geçmiş olduğunu) ayırt edemiyorum ben.

Bilmiyorum, bu dokuz kat göğü bilmiyorum ben;
Bu büyücü ressamı bilmiyorum ben.

Bana her yana gitme diyorsun;
Ustasın, bu yana gel.
Bilmiyorum, bilmiyorum o mekânsızlık yanını (Can ve kalbini Allah’a feda edenlerin, ulaşabileceği makamı) ben.

Boyuna yakama yapışır, boyuna darmadağın eder beni;
Bilmiyorum, bilmiyorum şu huyu kötü güzel huyluyu.

Müziği âdet edinmiş, sanat edinmiş bir canım var;
Müziksiz rahat edemiyor;
Bilmiyorum, bilmiyorum şu müzik arayan canı.

Bir aslan görüyorum ki dünya, önünde ceylân sürüsü;
Fakat bilmiyorum bu aslanı, bilmiyorum şu ceylânı.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin manevi sarhoşluk içinde sersemlediğini, bu sersemlikle Şems Hazretlerini aradığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanımlayamadığını, yaşadıklarının güzelliklerin gerçek olup olmadığından emin olamadığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar