8 Ağustos 2019 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5900 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 5900. Evvelsi gün, gönüle ait bir şeyler söylüyor, kırık-dökük sözler ediyordum;
Düşünce kadehi daraldı, ben de küçücük bir şişe gibi onu kırıverdim.

Bu tufanda, koskoca gemiler bile tahta-tahta kırılır, ayrılırken benim kayığım da nedir ki?
Zaten elsiz-ayaksızın biriyim ben.

Şu gemi, dalgadan kırıldı, dağıldı;
Ne güzellik kaldı, ne çirkinlik;
Kendimden geçtim, tezce bir tahtaya yapıştım.

Ne yüceyim, ne aşağılık;
Fakat şu söz, aşağı çıktı işte;
Çünkü gâh bu dalgayla yüceler yücesine çıkmadayım;
Gâh da yücelerden çok aşağılara inmedeyim.

Yok, muyum, var mıyım?
Ne bileyim ben?
Ancak şu kadar biliyorum ki varsam yoğum a benim canım, fakat yoksam o vakit varım.

Tekrar dirilmede ne şüphem var;
Şu mahşerde yüzlerce defa düşünce gibi ağlayıp inleyerek öldüm, gene düşünce gibi canlanıp dirildim.

Şu ovadaki avcı, beni avlayıncıyadek elinden kan kesildi ciğerim;
Av olmama nasıl sevinmeyeyim?
Beni avladı da kurtuldum-gitti.

Düşünce, bir orman sanki,
Bir orman ki yüzlerce kurt var orda;
Fakat ben, ne diye düşünmeyi iş edineyim kendime?
Düşünceyi verenin yüzünden sarhoşum ben.

Nerden kopup kesildiysem (Bulunduğum yerden ayrıldıysam)  önce oraya düşmüştüm ben;
Nereye bir fak (Tuzak) kurdumsa sonunda o faka tutuldum ben.

Bir saman çöpüne müşteri çıkan kişinin ham hayaline gülerler doğrusu; bir de iş gördüm diye kibrinden bıyık buruyor.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri düşünce dalgalanmasına kapılması ile bütünlüğünü kaybettiğini, bu çetin dalgaların arasında aşk tahtasına tutunarak kurtuluş yolunu bulduğunu öğrendik.
2.    Aşk dalgalanmasının yukarı götürdüğü gibi aşağı da götürerek kişiyi değişik seviyeleri dolaştırdığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri aşka av olunca birçok düşüncenin oluşturduğu baskılardan kendini kurtardığını öğrendik.
4.    Eski bağlardan kolayca ayrılıp kurtulmanın kolay olmadığını, kurtulduk desek bile fazla ileriye gidilemediğimizi öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Tatsız, yavan işleri önemseyip yapmaya kalkışan kişiye halkın güleceğini, halkın gülümsemesine de ne iyi iş yaptım diye gururlanacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar