16 Ağustos 2019 Cuma

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5980 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 5980.* A benim canım, kabul edilmeyen kişi usanır, sıkılır;
Bense Peygamber soyundanım a benim canım, padişahın ardında koşup yelmedeyim.

Sana söyleyeyim, neden sarhoşum?
Lâ'l dudaklarından koku aldım;
Aşk kazması elimde;
Madenin çevresinde dönüp duruyorum.

Can kimyasındanım (Canın temel yapılarını, birleşimlerini, dönüşümlerini, çözümlemesini, birleşimini, üretim yapanım);
Canın yeri mi, gönlün sözü mü olur?
Un öğüten değirmen gibi ekmeğin çevresinde dönüp dolaşmam ben.

Şu devranda (Dünyada) kadehe benziyorum;
Sarhoşların halkasında bunun elinden onun eline, boyuna dönüp duruyorum.

Hani bir muhalede (Gerçekleşmesi olanaksız meyhanede) şarap içmişim de ayak kaplarımla sarığımı rehin vermiştim;
Şu gönül yakama yapıştı da beni gene oraya, sevgilimin mahallesine sürükledi.

Aklımdan geçince saçlarına sarıldım;
Artık saçlarının halkasına tutulmuşum, tutulmuş-gitmişim ben.

Her solukta şarap arttıkça artarsa, yüzlerce yıllık şarap, bir de bu çeşit aklım;
Seyret artık, hâlim ne olur benim.

Böyle bir sarhoşlukta, benden başını gizle, kurtulursun diyor; Müslümanlar, bu halde sırlarım nasıl gizli kalabilir ki?

O güzel, bana diyor ki:
Âşığın (Sevdiğinde) yok olması daha hoştur, a güzelim, ne kadar da acelecisin;
Sonucu ben de bu işte değil iniyim?

 İlkbahar bulutu gibi ne de hoş ağlamadayım;
Ne de hoş gülmede;
Beni benden alan o şaraplar yüzünden ne de hoş bir halde aklım başında değil, ne de hoş aklım başımda.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Peygamber soyundan olduğunu, ilahi âleme kabul edilmiş aileden olduğunu, bu yolda gittiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinde çok sırların olduğunu, sırların tadını bilen Mevlana Hazretleri çok daha fazla sır almak için madenci gibi uğraşı verdiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin üstün özellikler taşıyan çok değerli kişi olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin Tanrı sarhoşlarının bulunduğu toplulukta herkesin sevdiği, beğendiği biri olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin kendine engel olamayacağı biçimde sevdiğinin bulunduğu yere gittiğini, bu uğurda her şeyini feda etmekten en ufak tereddüt etmediğini öğrendik.
6.    Sırları söylemenin yasak olduğu bilen ve farkında olan Mevlana Hazretlerinin sarhoşluğunun tesiriyle ilahi âlemi, aşk âleminin sırlarını bize söylediğini öğrendik.
7.    Âşık olunan Allah dostunda aşık olanın yok olmasının hoş bir davranış olduğunu, acele etmeden bu işi yapması gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Tanrı şarabıyla sarhoş olanın etrafa rahmet saçacağını, bulunduğu yeri çiçeklerle donatacağını, aklı başında değil gibi gözükse de aklı başında olarak akla yatkın, elverişli, yararlı, doğru, hakikati etkin olarak kullanan biri olacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar