7 Ağustos 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5890 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 5890. Padişahım dedi ki:
Ömrü olmayan her yoksula ömürüm ben;
Ben de yoksulum;
Bu va'de (Verilen söze) bel bağladım da (Padişahın bana yardımcı olacağına inandım, güvendim de) ömürden ümit kestim.

Gönlüm, senin ömrünün kadri (Değeri) nedir ki;
Ne diye minnet altında bırakıyorsun beni, ben kimim, sen kimsin diye bağırdı.

Lütuflarda (Büyüklüğünün gereği olarak iyilikte, yardımda) bulunan bir padişah, pisliklerle dolu bir kuyuydun, seni altınlarla doldurdum ben der de beni minnet altında bırakırsa (Yaptığı iyiliğe karşı borçlu sayarsa) değer.

Hizmet kemerini kuşanmadığım (Hizmet etmeye kendimi adadığımı sembolle göstermediğim) halde bana akıl tacını verdi;
Artık seni tutar, ona bağlarsam neler bağışlar, bunu sen düşün.

Aşk diyor ki:
Bir sırrım var, söyleyeyim de duy, ganimet say bunu, hayırlara kavuş;
Ne kötülük et, ne ayrıl ondan;
Yoksa ümitsizliğe düşersin, nâdim (Pişman) olursun

Bütün padişahlar, kullarını kanaat sahibi olduklarından dolayı överler; benim padişahınım bütün öfkesiyse onun lütuflarını yeter bulduğumdandır.

Bugünüm ayık geçti, benim topluluğumunsa sarhoşluğu doldu taştı; Tez ol, bana bakam (Ana yurdu Meksika olan, odunundan kırmızı boya elde edilen ağaç) gibi o kıp-kızıl şarabı sun.

Neş'eyle, huzurla dop-dolu bir kadeh sun da başa gelenleri göstereyim sana, sarhoşlar gibi hâlimi sorsunlar benim.

Huyumdan incinmeyin;
Çok söylüyorum ben;
Şekerim çok amma dünyalar dolusu da dudularım (Sözümü söyleyen, haber veren kuşlarım) var.

Gönlümün hâlini, bildiğim gibi bir söyleyeyim dedim;
Gözyaşı dalgalandı, gönül kanı coştu;
Söyleyemedim-gitti.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin sözlerine inanıp bağlandığını, ona hizmet etmek için karar aldığını öğrendik.
2.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerinin gönlünde ne kadar çer çöp varsa yok edip yerine hakikatin sırlarını bağışladığını, bu bağış olan sırların altın gibi paslanmayacağını öğrendik.
3.    Gerek Şems Hazretleri gerekse Mevlana Hazretleri birbirlerine karşılık beklemeden hizmet edip hediyeleştiklerini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri manevi sarhoşluğun hoşgörüsüne sığınarak bize aşırdığı çok değerli sırları bağışladığını, bize fayda sağladığını öğrendik.
5.    Sırları söylemenin yasak olduğunu bilen Mevlana Hazretleri Manevi sarhoşlukla sırları bize aktardığını, kıyamete kadar uygun kişilere ağız tadı verdiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Mevlana Hazretlerinin sözlerini lazım olana söyleyecek dostları olduğunu, bunlara ağızları tatlansın, tatlılık olsun diye tatlı sözler söylediğini öğrettiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar