25 Ağustos 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6070 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6070. İster yurtta olayım, ister bedenden çıkayım, Tebrizli Şems'in hararetiyle (Coşkunluğuyla, sıcaklığıyla) Yemen'den görünen Süheyl yıldızına döneceğim ben.        
 ( Süheyl yıldızı:
Semanın güney yarım küresinde bulunan Sefine-i Nûh burcundaki parlak ve büyük bir yıldızın adı.
Süleyman Peygamberin yıldızıdır.
Bu yıldızın tesirinde olan talihlilerine Tanrı’nın üstün güç ilahi nimetlerini ve saltanat verdiğine inanılır.
Yemenden daha iyi görülür.)

Aşka, âşıklara baş olmayı kurarak ayakbastım;
A benim canım, aşkın oğluyum amma babamdan öncedir varlığım benim.

Badem yağı, bademden çıkar amma can da bilir ki der, ben ağaçtan önceyim.

Görünüşe kapılan bile Âdem'e melekler secde etti der-durur;
A aptal, reva (Yakışır, yerinde, uygun) görür müsün ki şu küçücük bedenden ibaret olayım?

Bir zaman, aşkının avucunda, cıva gibi döner-dururdum;
Bir zaman da bütün gönlümle, altın gibi, madenin kucağında kalayım.

Can gibiyim, aşk gibiyim;
Bedende nasıl hem görünmezler, hem görünürlerse ben de hem meydandayım, hem gizli;
Gâh (Bazen) ortadayken gizliyim, gâh (Bazen) beldeki kemer gibi görünmedeyim.

Sevgilimin, ortadan ayrılmış saçlarında ne sevdalarım var;
Gâh (Bazen) halkaya girmedeyim, gâh (Bazen) halkaları saymada.

Dünya, boyuna dursa, ben ölüp gitsem de yüzyıllar geçse gene âşıklar arasında, geceleri benim hikâyem söylenir, benim masalım dinlenir.

Gizli sevgilim, benim de kendisi gibi gizli kalmamı istiyor, yoksa geceleyin görmeyenlerin inadına Ay gibi ap-açık görünürüm ben.

Gökyüzü, Ay gibi seni başımda taşırım diyor bana;
Dedim ki:
İyi söylüyorsun amma bir sor bakalım, var mıyım ben?
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerine tutkulu sevgisi ve dostluk bağlılığı yüzünden üstün başarı gösteren uğurlu bir hale geldiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin aşka ve âşıklara başkanlık yapmak için dünyaya geldiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerindeki aşkın başkanı olmak için önceden çok değerli şeylerle donanmış olarak dünyaya geldiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin değerlerinin hepsinin görünmediğini, yakınlaşanların kuvvetleri kadar görüp anlayabileceklerini öğrendik.
5.    Sevgilinin insanın içindeki var olan ama görünmeyen güzellikleri dışarı çıkarıp görünür hale getirdiğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin sözlerinin ve yaşam öyküsünün kıyamete kadar örnek ve önder olarak öğrenilip anlatılacağını öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin gizli kalmayı tercih ettiğini, Mevlana Hazretlerinin karanlıkta olanların bile görüp aydınlanacağı durumda olmayı tercih ettiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Mevlana Hazretlerini gökyüzünün bile karanlıkta kalanları aydınlatması için  gökyüzünde Ay gibi taşımak istediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar