30 Ağustos 2019 Cuma

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6110 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)
                                         
 6110.  Zamansızdı, korktum diye özürler getirdim güzelime (Şems Hazretlerine);
A akıllı, zamanında olunca da gördüm seni diye cevap verdi bana.

Dedim ki:
A beğenilen güzel, mademki gördün, görmedin, say (Görmedim diye kabul et).
Beğenmediğim şeyini de dedi, lûtfunla (İyilik ve yardımlarınla) beğendim.

Dedim ki:
Bir kusurdur (Eksiklik, noksanlık), oldu amma gönlüm senden ayrılmadı ki.
Onu da dedi, benden bil, ben senden gönlümü almadım ki.

Dedim ki:
Ayrılık, kanımı içti (Kuvvetsiz hale getirdi);
Ayrı düşenlerin ahlarını (Pişmanlıklarını, özlemlerini) işit;
O da bizim lütuf (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardım) ağımızdır (Tuzağımızdır);
Senin ayağına ben dolaştırdım;

* Yûsuf gibi hani;
Bünyâmîn'i (Yusuf suresi 76) düzenle düşmanlardan kurtardı;
Seni töhmet (Birine yüklenen, işlenildiği sanılan fakat henüz aydınlanmamış olan suç, suçlama) altına aldılar amma sağrağı (Büyük kadehi) ben çaldım dedi ya;
İşte öyle dedi.

Dedim ki:
Gün geçti, vakit geçti, yol da uzak.
Dedi ki:
Uzak amma bana, bak, yola bakma;
Yolu dürdüm (Kısalttım)-gitti.

Bu güce-kudrete karşı vakitliymiş, vakitsizmiş (Zamanlama yapmak);
Nedir ki?
Güzlü (Geçiş yapılacak) şeyleri bu sebeplerle kestim ben.

Bütün yaratıkların akıllarını bir araya getirsen gene de lütfumuzun sırrına eremez (Neden iyilik, bağış yaptığımızı anlayamazsın);
O sırra ancak seçtiğimiz akıl erer.

Gönlün çevresinde, boyuna dolanıyorsun, biliyorum ne yapacaksın, biliyorum ne yapacaksın;
Gönlü kan edeceksin, yüzü sap-san sarartacaksın sen.

Bir oyundur, çıkardın, gönlün varını-yoğunu, bir uğurdan (İyilik kaynağından) aldın, götürdün;
Bu oyundan sonra daha neler meydana çıkaracaksın;
Biliyorum ben.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerinin kendisini beyitleriyle anlatınca, Mevlana Hazretleri yapılan iyiliğe karşı bunları söylediğini, söylerken de Tanrı şarabıyla sarhoş olduğunu, aklı başında olmadığını bahane olarak sunduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin gönlünü Şems Hazretlerine verdiğini, hiçbir şartta bu durumdan ayrılmayacağını öğrendik.
3.    Şems Hazretleri çok uzak bir yolu bile zaman ve mekan dürülmesiyle çok yakına getireceğini öğrendik.
4.    Her ilim sahibinin üstünde daha iyi bilen birisi olduğunu öğrendik.
5.    İlim derecelerinde yükseltilecek kişi helal tuzakla avlanıp onu bulunduğu ortamdan çıkartıp daha iyi bir alana alındığını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin sırrını bütün akıllar bir araya gelse bile sırrını anlayamayacaklarını, ancak Hazretin şetçiği aklın anlayabileceğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin söz ve davranışlarını anlamanın güç olduğunu, ne yapıp yapmayacağını hiçbir aklın öngöremeyeceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar