27 Ağustos 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6080 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6080. Kıyı, cennet bile olsa balık eğlenemez orada;
Onun balından bahsedeyim de ondan sonra şekerlere dalayım ben.

Buluşma gününde beni, o güzelden ayırt edebilirsen o güzel başkasıdır, ben de bir başka biriyim demek.

Her ateşten yanar, tutuşursam yak-yandır beni;
Her selden ıslanırsam suyum selim kurusun.

Tebriz’li Şemseddin'imizin eğleştiği yokluk âleminde meleklerin bile kolları-kanatları dökülür;
Ben nasıl insan hâlinde kala-kalırım orda?

Bana az gam verirsen hüzünlenirim, gönlüm daralır;
Derdi-gamı, başımdan aşağı dökersen gamın lûtfundan (Önem verilen, sayılan birinin verdiği sıkıntıdan sonra gelen iyiliğinden, bağışından) utanırım âdeta.

Gamların, beni bırakmaz ki gamlanayım;
Havan (Üstünlüğün-gücün), beni bırakmaz ki suyla karılmış toprak olayım, balçık hâline geleyim.

Dünyanın bütün cüzcülerini (Bütünü oluşturan bölümlerin her biri), gamın diri tutar;
Fakat ben, tek başıma o gama dalayım, bunu istiyorum senden.

Bir şaşılacak dert koparırsın, derdime deva olur;
Bir şaşılacak toz tozutursun, onunla sürmelenirim (Bu tozla pudralanayım).

Can verecek kişiye, can vermeye değdiğine dair bir kefil göster, elbise dikene bir elbise göster de onunla oyalanayım.

Senin verdiğin hastalık, başka bir hastalığın gelmesine yol vermez; hazinen yok-yoksul (Başkalarına muhtaç) olmama imkân vermez ki.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerin göz önüne gelinmeyen, insanda bulunması gereken olumlu özelliklere sahip olanın, adam olanın girebileceği ve kalabileceği, yokluk âleminde olduğunu öğrendik.
2.    Yokluk âlemini bilenin bu âlemden başka âlemlerde oyalanmayacağını, orada insanın insan, meleğin melek kalamayacağını nur parçası olacağını öğrendik.
3.    Şems Hazretlerine kavuşma arzusuyla her zorluğa Mevlana Hazretlerinin sevinçle kabul ettiğini öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin can verilecek kişi olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Bütün hastalıklardan, dertlerden, sıkıntılardan kurtulmamız için tek hastalığımız olması onunda Aşk hastalığı olması gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar