18 Ağustos 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6000 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6000. Gündüzle geceyi siyah, beyaz iki at say;
Fakat ben siyah ata binmem, beyaz ata da (Rengin önem vermem) aldırış etmem.

Şu geceyle (Karanlık) gündüz (Aydınlık) yollarından başka bir yolu var âşıkların;
Çünkü ben, şu eski (Dünya) kubbenin altında bir yolla işim-gücüm yok.

Aşk, bahçesinde tarafsızlık (Yansız olmak), mekânsızlık yanına (Herkesin kolayca tarif edemeyeceği yere) uçan kuşlar (İnsanlar) var;
Onlara Süleyman'ım ben, fakat yüzüğe aldırdığım bile yok.

Güzel gülüşlü İsa'yım ben, dünya benimle dirilmiş;
Fakat Tanrıya mensubum, Meryem'le alış-verişim yok.

Aşktan bu sözü duydun da susmayı yol edindim kendime;
Söyle ey aşk, dostla konuşurken hayır (Yok, öyle değil, olmaz), neden (Bu olayı doğuran başka bir olayı sorma) sözlerini söylemem ben de.


Güneş (Güçlü ısı ve ışık veren) misin sen, Zühre mi (Venüs-Güzel yüzlü, yumuşak ve sevimlince ve zerafetiyle, neşeli, istekli, güzel huylu), yoksa Ay (Karanlıkta kalanları aydınlatan) mı?
Bilmiyorum ki.
Şu başı dönmüş deliden ne istiyorsun?
Bilmiyorum ki.

Şu neliksizlik-niteliksizlik (Kolayca anlaşılamayan, yabancı olanın göremediği) tapısında baştan-başa lütuf (Sayılan, değer verilen birinden gelen yardım, iyilik) var, güzellik var;
Ne biçim bir ova, nasıl bir yeşillik, ne çeşit bir tapı (Seçkinlerin yaşadığı yer)?
Bilmiyorum ki.

Samanuğrusu (Saman hırsızlarının) yolunun bulunduğu gök harman yerinde güzeller gibi yıldızlar, çevrende senin;
Ne biçim bir çadırsın?
Bilmiyorum ki.

Yüzünden canımız gül bahçesi kesilmiş, menekşelerle, nergislerle, süsenlerle dolmuş;
Ay'ından yolumuz aydınlanmış;
Nasıl bir yoldaşsın?
Bilmiyorum ki.

Ne de güzel kıyısız bir deniz, gönlünün içi balıklarla dolu;
Böylesine bir deniz de görmedim, böylesine bir balık da, nasıl balık, bilmiyorum ki.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin renge ilgi göstermediğini öğrendik.
2.    Aşığın yolunun aydınlıkta ve karanlıkta gidilen yollardan başka bir yoldan gidip geldiğini öğrendik.
3.    Aşk bahçesinden de yolun 9 kat göğü geçtikten sonra canını ve gönlünü Allah’a feda edenlerin gidebileceği ihtiyaçsızlık âlemine gidenlerin olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin Allah’ın emriyle hareket eden olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri dostları konuşurken susmayı tercih ettiğini öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin güzelliklerinin, iyiliklerinin, bağışlarının ve etki gücünün kaynağını, Mevlana Hazretlerinin bilemediğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Canını ve gönlünü Allah’a feda edenlerin gidebileceği ihtiyaçsızlık âlemi olduğunu, bizim hayal bile edemediğimiz böyle büyük dünyaların olduğunu, Mevlana Hazretleri bunları görmesi, yer etmesi ve bizlere haber vermesi ile öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar