13 Ağustos 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5950 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 5950.  Düşünce ayısını (Kendiliğinden var olan, duyularla değil ruhen algılanabilen asıl gerçekliği, fikri, mütalaayı, ideayı, görgüsüz ve özensiz kullanan kişiyi) tutar, oynamak (Doğru, güzel, özenli ve beğenilen şekle nasıl olması gerektiğini) öğretirim ona;

Güzellerin (Allah dostlarının) meclisine getirir, oynatırım (İstediği hareketleri yapmasına olanak sağlarım);
Onlar, onu seyrederken ben onları seyrederim;
Bunu fırsat sayarım ben.

Muma (Yumuşak bedenli olarak karanlığı yutana) benziyorum;
Söylemeden her şekli gösteriyorum;
Eğri-büğrü (Düzgünlüğünü yitirerek eğrilmiş, farklılaşmış şekilde) düşünme, her şeyi görür-gözetir (Korur, yardım eder, bağlı olduğu düşünceyi), sayar-dökerim (Ne var ne yok, hepsini söylerim) ben.

Aşk der ki:
A aklı başında olan (Akla yatkın, elverişli, yararlı, doğru bir biçimde ve sürekli) sunduğum şarabı (Tanrı sözlerini) ganimet bil, iç (İçselleştir), sarhoş ol;
A aç, doyurduk seni, a burnu koku almaz, iyileştirdik seni.

Sahibimizin nimetlerine (Yaşamak için gerekli her şeylere) şükrettik (Yaptığı iyiliklere karşı kendini borçlu saydık, gönül borcu olarak kabul ettik);

Efendimiz, buna lâyık zaten;
Bu zevkin (Hoş duygunun) sonu yoktur, bu kadeh kırılmaz (Yok olmasına sebep olmamak, dikkat etmek gereklidir).

A efendim (Buyruğu yürüyenim, sözü geçenim), bahtın (Gelecekteki olayları kaçınılmaz bir biçimde belirleyen ilahi iradenin insan ve toplum için çizdiği yaşayış biçimin) iyi;
Yalnız iyiliklerle yaşa, sevin de ben de yüceleyim, ululanayım.

A cana benzer güzel, yüzün, İsa gibi ölüye can verir;
Ben töhmet altında bile olsam (Suç işlediğimi düşünsem) senin o iyiliğin hani?

Susunca nasılsın, suratını ekşitince nasılsın;
Ben senin güzelinim, söyle bana demesi için, mahsustan susarım, mahsustan yüzümü ekşitirim ben.

* Ateşten bir ağaç gördüm, a benim sevgilim diye ses geldi;
O ateş, beni çağırıyordu;
Yoksa İmrân oğlu Musa mıyım ben?

Belâlara düşerek (Büyük zarar ve sıkıntıya yol açan olaylara karışarak) çöllere daldım;
Bıldırcınla kudret helvası yedim (Bakara suresi 57);
Kırk yıldır Musa gibi bu çölün çevresinde dönüp dolaşmadayım.

Gemiyi, denizi sorup durma, gel de şaşılacak şeyler seyret;
Bunca yıldır, bu kupkuru toprakta gemi sürüp duruyorum ben.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerine sevgiyle yaklaşıp bağlanan kişi, kaba, görgüsüz, özensiz insan bile hazretin Allah dostlarını içine sokacak duruma getirdiğini ve onlara tanıttığını, yeteneğini gösterme olanağı sağladığı öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerine sevgiyle yaklaşıp bağlanan kişiye yanlışını göstererek öz eleştiri yaptırdığını, doğru ve uygun düşünme ve değerlendirme nasıl yapılacağını öğrettiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinden öğrenilen aşkın insanı sarhoş edeceğini, bu sarhoşlukla beyin kimyasını değiştirileceğini, hakikatin önemi akla etkin olarak yerleştirileceğini, aklın hastalıktan kurtulup iyinin, güzelin kokusunu alabilecek duruma getirdiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin güçlü etki etme gücü veren gücü veren, Allah’a ve Allah sözlerini söyleyen Şems Hazretlerine şükrettiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile beraberken susarak âşıkane yüzüne baktığını, onun Allah sırlarından söz etmesini beklediğini, bundan büyük zevk aldığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri özlemle yeme içme derdine düşmeden Şems Hazretlerini aradığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri hiçbir engele takılmadan Allah’ı arayanlara, ilahi aşkı merak edenlere, yanlış düşünmeden, yanlış davranıştan kurtulmak için kendisine sevgiyle bağlananlara, dediklerini olduğu gibi alanlara, kıyamete kadar yardım edeceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV




Popüler Yayınlar