21 Ağustos 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6030 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6030. Erler (Yiğit, kahraman, erkek) gibi saflar (Savaşta yan yana dizilmiş savaşçıları savaşarak) yardım;
Çocukluktan kurtuldum;
Artık bilmiyorum şu lalayı-dadayı, bilmiyorum.

Sen diyorsun ki:
Altı yana (Sağa-sola-yukarı-aşağı-öne-arkaya) bakınıp durma, mekânsızlık (Canını ve gönlünü Allah’a feda edenlerin gidebileceği, 9 kat göğü geçtikten sonraki ihtiyaçsızlık yerine) tarafına uç, bu yana gel;
Fakat bilmiyorum o yanı ben, bilmiyorum.

Sus, niceye bir dedi-kodu arayacaksın?
Ne dedikoduyu biliyorum ben, ne denilen sözü.

* Elime o kaanlar kaanından bir yarlığ ((Emir, buyruk) geldi;
Artık ne Bacuyu biliyorum, ne Batuyu (Bacu ve Batu Cengiz soyundan Cuçi’nin oğludur. Bacu, Anadolu’ya ve Konya’ya gelen Moğol ordusunun kumandanı Baycu’dur) tanıyorum.

Son-ucu, gizli Calinos’tan (Eflatun’un İslam ülkelerindeki ismi) bir ilâç var elimde;
Artık şu yan ağrısını bilmiyorum, bilmiyorum.

Öylesine bir derdim var ki Calinos (Tıp ve felsefe ustası) bile, bu derdi de bilmiyorum diyor, bu derdin ilâcını da bilmiyorum ben.

Yürü-git karşımdan a gece, saçlarım karıştırıp durma;
O kıvırcık, o siyah saçlardan başka bir şey bilmiyorum, bilmiyorum.

Var-git a gül yüzlü gündüz;
Güneşin ne de gül renkli;
Fakat ben ondan gelen ışıktan başka bir şey bilmiyorum, bilmiyorum.

Çekil-git a sıkıntı veren bağ;
Var-git tadınla-tuzunla a cibre (Sıkılıp suyu alınmış üzüm vb. posası);
O mezeden, o şaraptan başka bir şey bilmiyorum, bilmiyorum ben.

Gökyüzü burcundan bana, yüzlerce mancınıkla taşlar atılsa o kaleden, o burçtan başka bir kale, bir burç bilmiyorum, bilmiyorum.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Çocukluktan kurtulup yiğit bir kişi olmak için kişinin savaş vermesi ve bu savaşı kazanıncaya kadar yılmadan uğraşı vermesi gerektiğini öğrendik.
2.    Herkesin yaşı ilerledikçe çocukluktan çıkamayacağını savaş vermeyenlerin çocuksu davranışlara devam edeceğini öğrendik.
3.    Kendini Allah’a adamışların 9 kat göğün üstünde, mekânsızlık yerine giden yol olduğunu,  bildiğimiz yönler dışında başka bir yönden giderek buraya ulaştıklarını, burada dünyalık hiçbir şeye ihtiyaç duyulmayacağını öğrendik.
4.    Mekânsızlık yurdu var-yok dedikodularına girmeden bu yolun gereklerini yerine getirmemiz gerektiğini öğrendik.
5.    Tıp ve felsefe ustasının bile aşk derdine etki edecek ilacı, dermanı, gücü olmadığını öğrendik.
6.    Dünyalık yerlere kimin hükmettiği ile Mevlana Hazretlerinin ilgilenmediğini öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin güzelliğinden başka bir şeyle Mevlana Hazretlerinin ilgilenmediğini öğrendik.
8.    Aşk sarhoşluğu veren şaraptan başka oluşumlarla ilgilenmediğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri burçların etkisiyle ilgilenmediğini öğrendik, anladık.

                     *
RAV


Popüler Yayınlar