17 Ağustos 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5990 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 5990. Benim düzenbaz sevgilimin lâ'l (Kırmızı taş gibi) dudaklarından haberi olsaydı, görürdün ki Kafdağı bile onun aşkıyla Zümrüdüanka gibi uçuyor.

Tebrizli Şems'in aşkıyla gök gibi iki kat olmuşum ben;
Mızrabı yavaş vur da kırılmasın telim.

Yüceler ülkesindenim, bu dünyayla işim yok benim;
Ne sudanım, ne topraktan, insanla alış-verişim yok.

Yüceler yıldızlarla doluymuş;
Deniz incilerle;
Ovada miskler varmış, amberler varmış;
Onlara da boş-vermişim ben.

Bana nazik davran, bir soluk bizimle eş-dost ol diyorsun;
Oysa bana, bir kararda durma dedi;
Seni de zaten solukdaş saymıyorum ben.

Lûtfunun dadısı (Önemli, saygın kişinin iyiliklerini yapmakla ve bakmakla görevli kişi) , lütuf sütüyle besledi, yetiştirdi beni;
(O sütün mahrumuyum) ben.
Zemzem nedir, farkında bile değilim.

Cana canlar katan özleyenlerin, uğruna canlarıyla oynadıkları o şarabı (Tanrı şarabını) akıl da içmek istiyor amma mahrem (Sırdaş) saymıyorum onu.

Sevinçlerden bile usanmışım;
Artık nerden gamım (Üzüntüm) olacak?
Gönül sevgilisinden başka hiçbir kimse, hiçbir şey güzel değil, neşeli değil bence.

Bayrama benzeyen o şaraptan başka her şeye oruçluyum;
Çünkü öylesine hür bir selviyim ki gam yaprağı yok bende.

Irmağın suyuna düştüm;
Renkten, kokudan yunmuş-arınmışım (Yıkanmış, temizlenmiş);
Onun açtığı yaranın zevkiyle merheme aldırdığım bile yok.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Tanrı şarabından çok sarhoş olduğundan dünyaya bağlanmış aklı bırakıp başka bir akıl aldığını, bu aklın insanı mutluluktan ayaklarını yerden kestiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin aşkıyla Mevlana Hazretlerinin iki kat gök kadar büyüdüğünü öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin Allah’a en yakın yer olan aşk yurdunda olduğunu, burada yaşamaya karar verdiğini, göğe ve yere ait nimetlere değer vermediğini, aşağıya gel görüşelim diyenleri yakın arkadaş olarak kabul etmediğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerini Allah’ın yakın görevlilerinin doyurduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Tanrı şarabının doyurucu olduğunu, aşk âlemindeki suyun yaraları temizleyip iyileştirdiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV




Popüler Yayınlar