24 Ağustos 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6060 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6060. (Aşkın) Eli, kuyudakileri çıkarmaya ip olur, ayağım iple bağlanırsa sevincimden ellerimi ne de çırparım o an.

Bana der ki:
Yolunu kesti diye aşkın elinden ne ağlarsın?
Şu yolda yol kesen, ben (Hazreti Mevlana) olduktan sonra o yola düzülen (Bir gereksimi karşılamak amacıyla birçok şeyi birbirini tamamlayacak biçimde bir araya getiren) kervana (Uzak yerlere toplu olarak giden yolculara) ne mutlu.

Çenge benziyorum, fakat çalacağım zamanı bilmek istersen tenten-tenen demeye koyulduğum (Ritim tutmaya başladığım) zamanı ganimet bil.

O hünerlere sahip sevgilim (Şems Hazretleri) benim delilik perdeme mızrabım vurdu mu, o andaki deliliğimi kimsecikler bilmez, Tanrı bilir ancak.

Onunla ayak vurmadayım, onunla oynamadayım;
Gamın ayakları altına düşmekten ne gam var bana?

Çene topağı tatlı mı tatlı sevgilimin kucağındayım;
Acılık yanıma mı uğrayabilir?

Ne diye bir dünyada kala-kalayım?
Yüz dünyadan fazla dünyam var;
Kebabım pişmiş, ne diye yelpazeye aldırış edeyim?

Canım, aşk güvercincisine güvercin oldu;
Kendi burcumu gördüm, ne diye bedende kalayım?

Gâh (Bazen) kendimle savaşmadayım, gâh (Bazen) kendimden geçmedeyim, gâh da şaşkına dönmedeyim;
Fakat gül renkli sevgilim geldi mi, artık ne diye şu üç halde kalayım ben?

Onun aşk hamamında canlara örtü yoktur;
Hamam resmi değilim, ne diye camekânda (Hamamda soyunulan yer) durayım ben?

Sus a söyleyen gönül;
Avare (İşsiz, güçsüz, aylak) olacağım ben;
Ateşler sardı yurdu, nasıl yurtta durayım ben?
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Aşkın insanın nefsinin istekleri ile gideceği yere göndermediğini, bu durumda olan kişinin kendini takdir etmesi gerektiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri kendisine sevgi ile bağlanan kişiyi kendi haline bırakmadığını, serserice gittiği yoldan ala koyduğunu öğrendik.
3.    Kulağımıza gelen ritmik tef sesinin Mevlana Hazretlerinin çaldığın bilmemiz gerektiğini öğrendik.
4.    Yaşadığımız dünyadan çok daha iyisinin aşk dünyası olduğunu, aşk dünyasının yüzlerce dünyası olduğunu, bu dünya işleriyle fazla meşgul olmamak gerektiğini öğrendik.
5.    Aşkın sahibinin aşığı terbiye ettiğini, yetiştirdiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Âşık olan kişinin âşık olduğunun yurdunda duran biri olmayacağını, canıyla gönlüyle hareket edeceğini, oynayacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar