30 Aralık 2018 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 3590 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

3590. Yeter (Sınıra gelindi);
Usandı-bıktı sevgili;
Hatırında toz-toprak (Bakımsızlık) görüyorum.

O eşsiz, o tek güzeli gördüm-göreli gönlümü, sonsuz gamlara (Üzüntülere) dalmış gördüm.

Yarın, pazar kurulacak gün dedin;
Gördüm ki pazar da bir bahane sana.

Gönlümü, ekşi, tatlı nar gibi kan kesilmiş, tane-tane bir hale gelmiş gördüm.

Senin balını ortada gördüm de dünyadaki zehirler, baştan-başa bal kesildi.

Canımı, senin balın yüzünden, an kovanı gibi göz-göz, ev-ev olmuş gördüm.

Ateşler içindeyim;
Fakat henüz aşkta, o cehennemin bir yalımını (Alevini) gördüm ben.

Bir satranç ki yüz bin hanesi var;
Onlardan ancak ikisini gördüm.

Bir ev, baştan-başa mahmurlukla (Süzgün, dalgın bakışla gözlerle) dopdolu;
Bir ev de muğların (Ateşe tapanların) şarabiyle dolmuş.

Aşkta böyle bir iki yüzlülük var da o yüzden zamanın başı dönüp duruyor.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kendi gönlüne bakınca kirlenmiş, üzüntülere dalmış, parçalanmış, dünyaya ait alıverişlerle uğraşan, ekşimiş halde gördüğünü öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin gönlünün şüpheye yer bırakmadan, çok iyi, adamakıllı güçlü olduğunu, zehiri bile bala çevirecek özellikte olduğunu Mevlana Hazretlerinin gördüğünü öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri kendini Şems Hazretlerinin bu özelliklerini içselleşmek, misafir etmek, kalıcı kılmak, unutulmaması için sahip çıkmak için kendini hazırladığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin binlerce özelliği olduğunu, Mevlana Hazretlerinin bir-kaç özelliğini henüz görebildiğini öğrendik.
5.    Allah dostlarının sanki yıllanmış şarap içip sarhoş olmuş, sarhoşluktan çıkmışların sersemliği gibi halkın gördüğünü öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Allah dostların birbirlerini aşkla sevdiklerini, bu topluluğa uygun olmayanları kendiliklerinden uzaklaşsınlar diye serseri gibi, sarhoş gibi gösterdiklerini öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar