(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)
3490.
A rahmeti (Suçu bağışlayan, yargılayan (Allah
kanunlarına göre yargı yapan), merhametli ), padişahlığı, âşığın gönlünü
kapan, kararını (Değişmeyen, düzenli durumunu,
yöntemini elinden) alan güzel.
A
hayali (Sevdiği güzelin o andaki görünümünü gönderen),
âşığa bir vasıta (Araç) olarak elçi gibi
yollayan, onu âşığa armağan eden dost (Allah).
Sen
her şeyden müstağnisin (Doygunsun, elinde olanla yetinmedesin);
Nerden
âşığın işine-gücüne bakacaksın?
Âşığın
o zarı-zarı ağlayışı, senin (Aşkla)
çekişindendir, senin alımından (Çekim gücünden).
Âşığın
bütün işi-gücü, senin buyruğunladır, senin dileğinle.
Âşığın
o rahvan (Sarsılmadan, dengesini bozmadan, hızlı)
yürüyüşü, senin yol göstermen yüzündendir.
A
bağı, ipi âşığın gönlünü açan;
A
öğüdü (Yapılması veya yapılmaması gereken uyarıcı
sözlere), âşığın kulağına küpe kesilen (Hayatın
değişmez gerçeklerini unutmayan).
Nice
(Birçok) zamandır, âşığın utangaç gözünde (Güven ve cesareti kendinde bulamayan) geceleri
uyku-karar kalmamıştır.
Nice
zamandır, âşığın, lokmalar yiyen midesinden iştah, çekilip gitmiştir.
Nice
zamandır, âşığın, lâleliğe benzeyen yüzünde safranlar bitmiştir (Sarı renkler oluşmuştur).
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Allah
seçtiği bir kulunun kendisine yaklaşmasını istediği zaman kendi dostlarından
bir güzelin hayalini araç ve armağan olarak gönderdiğini, kulunu o hayal ve
sonra gerçeği ile karşılaştırdığını öğrendik.
2.
Aşığın
bütün duyuş, düşünüş ve yaptıklarının Allah’ın kendine doğru çekmesinden
meydana geldiğini, aşığın karar veremez, kendi kendine hareket edemez, aciz
duruma geleceği için kendi korumasına alacağını öğrendik.
3.
Aşığın
Allah’ın gönderdiği dost ile hızlı ve sağa-sola yalpalamadan beraber yol
aldıklarını, aşığın Allah’ın huzuruna kabul edilmesi için hazırlık yapıldığını
öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Aşığın
bir zaman iradesinin elinden alınarak ne yapacağını bilemez hale getirildiğini,
bu zayıflıkta korunduğunu, Tanrı öğütlerin içselleşmesi ve uygun, faydasını
gören davranış haline gelmesi için iştahının kesileceğini, uykusunun
düzensizleşeceğini, yüzünün sararacağını öğrendik, anladık
*
RAVLİ