24 Aralık 2018 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 3530 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

3530. Aşkın, beni ödağacı gibi yakıp yandıralı, yarlığımdan bir boğum bile kalmadı.

Gâh (Bazen) oldu, gök kubbenin kalesini deldim;
Gâh oldu, güneşin geçer akçesindeki damgayı yaktım, erittim.

Gâh da oldu, Ay gibi güneşin ardından gittim;
Zaman oldu, gedildim (Aşındım), eksildim;
Zaman oldu, arttım, geliştim;
Dolunay kesildim.

Yüzlerce kere sınadım (Değerini anlamak, gerekli niteliği taşıyıp taşımadığını bulmak için bir insanı, düşüncesini imtihan ettim, yokladım)-denedim ( Girişimlerde bulundum);
Gönlüm doymuyor sana, sabrı  (Olacak veya gelecek teleş göstermeden beklemek) yok sana karşı.

Ne diye cömertlikte yiğitlik satayım, bağışımla övüneyim?
Cömertliğim, kıldan-kıla, senin cömertliğinden ibaret (Oluşan, meydana gelen).  

Kapının gümüş halkasını kapmışsam bu, benim gücümden kuvvetimden değil, senin bağışın;
Senin ihsanın (İyilik etmen, iyi davranman).

Kuşluk çağına düşmansam yarasayım demektir;
Ahmed'i inkâr (Tanımazlık) ediyorsam çıfıtım (Yahudiyim).

Senin anlatışın, kulağımı keskinleştirdi (Hassas, dikkatli dinlemeyi kazandırdı);
Çünkü o yüce sırrı duydum, anladım.

Sel geldi, uyuyanları (Olayları, kişileri fark edemeyenleri, göremeyenleri)  aldı-götürdü;
Fakat ben susuzdum (Arayış içinde idim), uyuklamıyordum (Yapacağım işi biliyordum, dikkatli ve tetikte duruyordum) bile.

Ben, üşencimden silip parlatmasam (Kendimde bir gevşeklik duyarak iş yapma isteğim yoktu,  bu düşünceyi temizlesem) bile gönlümü, "Ol"  (Allah’ın yapılmasını istediği) emri siliyor (Yapacağı işi bilen.
Dikkatli olmamı sağlıyor).                
                      ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerinden habersiz ayrılışından dolayı her yerde özlemle aradığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerine olan aşkla gönlünün doymadığını, sabırsız davrandığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden sırlar öğrendiğini, güç kuvvet bulduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin gelmeyeceğini anlayınca Allah’ın ol emriyle meydana gelmesini istediğini-beklediğini öğrendik.  
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerine sır anlatışının kulağını hassaslaştırdığını, yüce sırları bilmesine, ondan da öğrenmesine rağmen yüce sırların ne anlama geldiğini anladığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar