2 Aralık 2018 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 3280 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

3280. Yolunda yüzlerce pusu (Saldırmak için saklanılarak beklenilen yer) vardı;
Fakat yol, yakın göründü, dümdüz göründü bana.

Gül bahçesine benzeyen (Şems Hazretleri) yüzünden sarhoş oldum;
Elimi likenlere attım, ayağımı dikenlere bastım.

Kuş gibi yemine koştum;
Bir de gördüm ki kanatlarım, gagam, kanlar içinde.

Tuhafı  (Şaşılacak, garip) da şu ki:
Açtığın yara, ambardaki her yem tanesinden daha hoş, daha tatlı.

A güzelim, sensiz yaşayış haram (Yasak bana);
Sensiz, baht uyanmaz.

Zaten baht ( Gelecekteki olayları kaçınılmaz bir biçimde belirleyen ilahi iradenin insan ve toplum için çizdiği yaşayış biçimi, kader, talih) da sensin, yaşayış da sen;
Bundan ötesi kuru addır (Özelliği olmayan isimdir), lâftan (Sözden), incinmeden (Davranışlar yüzünden üzüntü duymak, gücenmek, kırılmaktan) ibarettir (Oluşan, meydana gelendir).

A gönlünden beni çıkaran, a beni unutan;
No olur beni bir hatırlasan, ansan (Aklına getirerek sözümü et veya düşün).

Deredeki su, bir kere akıp gitti mi, felek, onu nerden bir daha getirecek?

Sus ki o sırlar (Aklın erişemediği, açıklanamayan veya çözülemeyenleri) söyleyen aşk hocası, kavgayı, inadı (Direnmeyi) arttırıp gidiyor.

Bütün gök bölgelerinde bir yıldız, böylesine bir Ay’ın burcuna nasıl olur da tutulur?
                     ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Allah’a ulaşma yolunda sayısız engeller ve pusular olduğunu, Mevlana Hazretlerinin aşk yolundan ulaşma isteği yolu düzleştirdiğini ve yakınlaştırdığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yüzünü görünce hayranlıkla sarhoş olduğunu, sonrasında yaralanacağım, acı duyacağım endişesi ve korkusu olmadan işlere giriştiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini tuzağa çektiğini, Mevlana Hazretlerinin bile-bile, hoşlanarak ve başına geleceği tahmin ederek avı olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin insanın talihini değiştirdiğini, Şems’in olmadığı bir yaşamı istemediğini öğrendik.
5.    Allah dostu sevgilinin dışındaki yaşamın laftan, sözden, şöhret olmaktan, incinmekten başka bir şey olmadığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerini gönülden çıkarmanın doğru olmadığını öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin sırlar söyleyen aşk hocası olduğunu öğrendik.
8.    Aşkın parlaklığa, büyüklüğe, şöhrete bağlı olmadığını, tuttuğunu uydusu yaptığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Allah’ın kendisini arayan kulunu kendisine yakınlaştırıp huzuruna almak için kendi dostlarından birini bu yolcuyu hazırlaması için görevlendirdiğini, arayan kişiye de Allah kendi dostuna aşık ederek bağ kurduğunu, işleri hızlandırdığını öğrendik, anladık.
                   *
RAV

Popüler Yayınlar