(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)
3430.
Biz, canıyla oynayan küstah (Saygısız, kaba, terbiyesiz),
mert (Sözünün eri, güvenilir), yiğit fedaileriz
(Güçlü ve yürekli, kahraman, ülkü uğruna tehlikeli
işlere girişerek canını esirgemeyen kimseyiz).
Ter-temiz
canımıza, şu toprak bedenin eş olması, yazıktır.
Herkes,
baştan sona gelir;
Bizse
sondan başlangıca gideriz.
Padişah,
gene o koca davulu dövdü;
Dostlar,
bütün doğan kuşları uçtu-gitti.
Altı
yana (Yukarı, aşağı, sola, sağa, öne, arkaya)
uçma;
O
yana (Yönsüzlüğe) uç;
Mademki
gönlüne geldi-erişti o ses, o yana (Tarafa)
yönel.
Hadi
a hasta gönül, bağla dengimizi (Yola çıkmaya hazırlan);
Göç
etmemize iki-üç günceğiz kaldı.
Burada
ister hor (Değersiz, önemli olmayan, aşağı) ol,
ister üstün (Benzerlerine göre daha bir yüksek düzeyde
olan, onları geride bırakan ol);
Ölümsüzlük
(Kalıcılık, ebedilik) de orada, saltanat (Bolluk ve zenginlik, gösterişli yaşayış) da üstünlük (Üstün olma durumu) de.
Söz
kanadını açma;
Çünkü
o yanda (İlahi âlemde) uçuş, daima kanatsızdır (Sözü söyler söylemez söylediğin yere varırsın).
Söylediğimiz,
sözün kabuğu (Sözün anlamını kaplayan ve onu dış
etkilere karşı koruyan sert tabaka) ;
Kabuktan,
o sırrın özünü, içini kim bulmuştur ki?
Gönlün
hali pek güzel bugün;
Çünkü
sen dün, gönlümün kanını İçmişsin (Beni benden almışsın);
Afiyetiler
olsun.
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Mevlana Hazretlerini kendine önder seçenlerin korkusuz
yiğit insanlar olduklarını öğrendik.
2. Mevlevilerin şu an ki zamandan geriye dönerek Allah’ın
dünyayı ve varlıkları yaratmadan önce dünyaya gelecek bütün insanların
ruhlarını yarattı, ruhları huzurunda toplayıp kendilerine: “ Ben sizin Rabbiniz
değil miyim?” sorusunu sorduğu Kalû belâya doğru gittiklerini, benim sonum ne
olur kaygısından uzaklaş olduklarını öğrendik.
3. Altı yön olduğu gibi yönsüzlüğün de olduğu Allah âlemi
olduğunu, kalp bölgesinde sanki kulağımızın duyduğu gibi sözü duyduğumuzu fakat
hangi yünden geldiğini arama gereği duymayacağımız sözün Allah’tan aracısız
kalbimize gelen söz olacağını öğrendik.
4. Kalbimize gelen sözden sonra altı yönün birinden
geldiği hissine kapılır o yöne bakarsan bu sözün Şeytan’ın veya cinin sözü
olduğunu bilmemiz gerektiğini öğrendik.
5. Mevlana Hazretlerinin sözlerinin özünü bulmanın kolay
ve herkese açık olmayacağını, uygun ve olgun olanların öze ulaşabileceğini
öğrendik.
6. Anlayış ve akıl erdirme için söze muhtaç olanlara
maksadın anlaşılması için söz söylendiğini, maksat bilindiği zaman söz
söylemeye gerek kalmayacağını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Şems
Hazretlerinin Mevlana Hazretlerinin gönlüne gelerek onu çok sevindirdiğini
öğrendik.
RAVLİ Fihi mâfih yazarak fasılları okumalısın.
RAVLİ yönsüzlük yazarak bilgi edinmelisin.
*
RAVLİ