31 Mart 2016 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 2440 İNCİ BEYİT

2440. Ey çenk (Arp’a benzeyen telli çalgıyı çalan ), İsfahan perdesini (İnsana lezzet ve ferahlık verilmesini) istiyorum.
Ey ney, yakıp yandıran güzel bir feryat (Haykırış, yüksek ses) istiyorum ben.

Hicaz perdesinden (İnsana tevazu(alçakgönüllülük) ver) güzel bir teranedir tuttur (Bu makamla devam et);

Hüthütdüm (Gözlem yapan haber kuşuyum) ben, Süleyman’ın (Peygamberin) ıslık sesini (Beni çağırmasını) istiyorum.

Irak perdesinden (Düşünmek ve kavramakla) Uşşaka (Sessizlik ve rahatlık verecek) armağanlar götür, çünkü Rast (Neşe ve huzur vererek) ve güzel nağmeli Buselik (İnsana kuvvet veren) makamlarını arzuluyorum.

Hüseyniye (İnsana sükûnet, rahatlık veren makama) gir, çünkü Mâye (Maya) dedi ki:
“ O küçüklerimin de, büyüklerimin de hafif perdesini istiyorum şimdi.

Rehâvi (İnsana beka(sonsuzluk fikri) veren) makamıyla uyuttun beni, Zengüleyle : (İnsana uyku veren makamdan ) uyandır, şimdi onu istiyorum ben.

Bu müzik bilgisi bence şahadet getirmektir (Doğru olduğuna şahitlik ederim) adeta;
Mademki inanmışım, şahadet getirmeyi, imanımı (İnandığımı, kabul ettiğimi) bildirmeyi istiyorum.

A aşk, aklı dağıt gitsin.
A aşk, perişan nükteler (İnce anlamlı, düşündürücü, şakalı söz, espri) istiyorum ben.

A güzel rüzgâr, aşk yeşilliğinden, aşk bahçesinden esip geliyorsun, bana da uğra, gül bahçesinin kokusunu istiyorum.

Sevgilinin ışığında güzellerin şekilleri görünmede;
Sevgilinin yüzünü seyretmek, onları görmek istiyorum ben.

Yüzünü göster, bağı görmek, gül bahçesini seyretmek istiyorum.
Dudaklarını aç, sözler söyle, bol-bol şekerler, ballar istiyorum ben.
                         ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Aklımızı ve ruh gücümüzü artırmak, arzuladığımız hedefe yönlendirmek için makamların bize yardımcı olduğunu Mevlana Hazretlerinin inceden inceye inceleyip bize önerdiğini öğrendik.
2.    İnce anlamların bulmaca gibi çözmenin insana neşe verdiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Güzele, güzelliğe ulaşmamıza koku kadar müziğin yardımcı olduğunu, güzelliği seyretmekten önce bu aşamadan geçmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                                 *

RAVLİ

Popüler Yayınlar