31 Ocak 2015 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1800 İNCİ BEYİT

1800-  Ey bize, bana sarılan, bizim de, benim de, her ikisinin de kanını döken, ortada bir başkasını belirten;
Fakat o, ne insan, ne peri.

Ayak olmayacakmış, olmasın, zaten ayak dikenliğe götürür bizi.
Baş olmayacakmış, olmasın, zaten baş ikilik haline düşer de kâfir (İnanmaz) olur.                                                                                                                  
Bir su derede akar gider, bir su da dere kıyısında donar, buz kesilir.
O, tezce yürür, buysa pek yavaş.

Sen de aklını başına devşir de tez yürü, yürü ki donup buz kesilmeyesin.

Güneş taşa der ki:
Taşlıktan kurtulasın da mücevher olasın diye parladım, vurdum sana.

Zevali olmayan (Yok olmayan, bozulmayan) aşk güneşi de önce kul (Sevgiyle bağlanıp) oldukça kul (Sevgiyle bağlanarak aşık) olasın da sonucuna ulaşırsın diye gönlüne vurmuştur.

Padişah, doğan (Dünyanın en hızlı avcı kuşu) kuşuna, ben der, kendi cinsinden soğuyasın da yalnız bizim yüzümüzü göresin diye iki gözünü bağladım (Üsküf, külah geçirdim), örttüm senin.

Güneş koruğa (Olgunlaşmamışa), ben der, bir daha sirke (Ağza tat vermeyeni) satmayasın da helvacılık sanatını (Güler yüzlülüğü, tatlı ilişki kurmayı) iş edinesin diye mutfağına kadar geldim.

Doğan (Avcı kuş), evet der padişaha, buyruğuna uyarım da yalnız senin yüzünü görürüm, senden başkasını hayal etmem, candan kulluk ederim sana.

Gül, bahçeye der ki:
Varını-yoğunu satasın da bizimle uzlaşasın (Seni bağlayan her ne varsa kurtularak serbest olarak), bizimle yiyip içesin diye malımı-mülkümü (Birikimimi) ortaya döktüm.      

Buradan altın alıp da bir başka güzelle yiyen kişi, eşeklik (Kabalık, düşüncesizlik) etmez de ne yapar, eğri otur da doğru konuş.
                                 ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***

Neler öğrendik:
1.    Âşık olacağımız kişinin görünüşüne değil canına aşık olmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerine sarılıp sevgiyle bağlanan kişinin bilmesi gerekenin; Şems Hazretlerinin sıradan bir insan olmadığını bilmesinin gerektiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerini sıradan bir insan gibi gören kişinin Ne Mevlana Hazretlerinden ne de Şems Hazretlerinden yeterli faydalanamayacağını öğrendik.
4.    Şems ve Mevlana Hazretlerinin ululuğunu görmeyip kendi seviyesinde gören kişinin buz gibi donup kalacağını akış sağlayamayacağını öğrendik.
5.    Ululuktan payı olan kişinin gönlüne Şems Hazretlerinin aşk ışığının vurduğunu, sevgi ve saygı ile bağlanıp büyük olarak kabul ettiğini öğrendik.
6.    Sevdiğimiz kişiden başkasına bakmamamız gerektiğini öğrendik.
7.    Güzellik ve tatlılık kaynağı olan aşkı öğretmek için Şems ve Mevlana Hazretlerinin gönlümüze girdiğini, bizim de bu padişahın emrine candan uymamız gerektiğini öğrendik.
                        *                 
İşte böyle yaren,
Güzel ve güzelliği veren kişiden kazandıklarını başkalarına sarf edenin düşüncesizlik edeceğini öğrendik, anladık.

Şems ve Mevlana Hazretlerinden öğrendiklerimizi başkalarına satıp itibar almak için değil de kendimizi daha yücelere çekilmek için uğraşımıza hız vermemiz gerektiğini, çünkü aşk sonu olmayan yol ve kazanım olduğunu öğrendik anladık.
                                 *                                          
RAVLİ

Popüler Yayınlar