26 Ocak 2015 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1750 İNCİ BEYİT

1750-  Can da eşini, dengini bilir, iyiyi kötüyü anlar, çünkü gayb âleminden her cana, kendi miktarınca bir biliş, bir anlayış verilmiştir.

Bu kabiliyete sahip olan akıl, şu zamanda, o ana takat (Güç, kuvvet) getiremeyeceği için dünyada mahpustur (Hapistir).

Hani şehzade çocuktur da büyüyünce giyeceği elbise hazineye konmuştur, mahzende kilitlenmiştir ya, tıpkı onun gibi.

Gönül kilidini aç da, hazineye yürü;
Hazineyi elde edersen iki dünyada da hiçbir soruya ihtiyacın kalmaz.

Erlerin meyhanesi gönüldür, orda ne sarhoşluklar elde edilir, bir bilsen?
Fakat şimdi çocuksun, ayağın balçığa saplanmış, sonuna kadar dayan hele.

Sonuna kadar dayan da bir bucaktan tali, sana bir salkım getirsin;
Bak, uzaktan bir tozdur, kalkmış, bayrak gibi parlamış, yücelmiş;

Bayrağın üstüne de bu, sahibimiz, ulumuz Şemseddin’in, can gözü açık olanlara bir delil, bir burhan (Kanıt) olan, o Tebriz’in de, Çin’in de övündüğü padişahın alametidir diye yazılmış.

Ey tek binici hasbek (Padişah yakını), can âleminden at sürdün de meyhaneleri birbirine kattın, ta meydan yerine doğru at koşturdun.

Ey bir adım attı mı iki dünyayı da aşan, ah bir bilsen, hangi alandı at sürüp gittiğin alan?

                                 ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Sadece görüp öğrendiklerimizle iş yapan aklımızın anlayışı dışında canımızın da görünmeyen âlem olan gayb’tan anlayışı ve bilişi olduğunu, bunu uygunluğa ulaşan kişinin aklına verdiğini öğrendik.
2.    Gönül hazinesine ulaşanların hiçbir soru olmadan merak ettiklerini görüp anladığını öğrendik.
3.    Hak erlerinin toplandığı yerde sarhoşluktan da ileride hoşluklar elde edebileceğimizi öğrendik.
4.    Şems Hazretlerini ve ululuğunu can gözü açık olanların görebileceğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin can âleminin sultanı olduğunu öğrendik.
                        *                 
İşte böyle yaren,
Biliş ve anlayışın cana ait olduğunu, aklın bu kuvvet miktarınca anlayıp bildiğini, eşini, dengini, iyiyi-kötüyü böyle tanımlayıp işbirliği yaptığını, dünya alanında hapis kaldığını öğrendik, anladık.

Allah’a ulaşmak yolunda kendine iyi bir kılavuz bulanların ve bu yolda kararlı gidenlerin gönül kilidinin açıldığını, biliş ve anlayışının özgürce olacağını, sıradan biri olmaktan kurtulacağını öğrendik, anladık.

Can âlemine bir adım atanın sırlanmış, gizlenmiş çok şeyleri görüp bilebileceğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar