1 Ekim 2022 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6330 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6330. Kardeş, aklın başındaysa böyle bir aşka düştüğümden dolayı kınama beni.


Sizi unutacağımızı isterler, bizden bunu umarlar.,

Fakat gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), böyle bir sözü söyleyenden bile nefret eder.


Senin aklın başında (Sürekli akıllı davranansın);

Çünkü aşık (Bir kimseye, veya bir şeye karşı aşırı sevgi ve bağlılık duyan kişi) değilsin.,

Devlete (Tanrının yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı, ilmiyle kudretiyle desteklediği, yetki verdiği kişinin sözlerini doğru çıkardığı, isteğini kendi isteği olarak gerçekleştirdiği, diğer insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşturmaya, insanları yönlendirme ve yöneltme makamına) ulaşsaydın aşk kıble (Yönelmen gereken yön) kesilirdi sana.


Siz aşıksınız bize ama ben, size daha da çok aşıkım..

Aşkla sızıp erimiş (Zayıflamış) gençlerin hepsinden fazladır benim arıklığım (Zayıflığım).


Şekille gece-gündüz beni aldatır-durursun..

Fakat gerçekten gönlümden (Kalbimde oluşan duyguların kaynağından) hiçbir yere ayrılmazsın;

Pek tembelsin sen.


Hatta tutup da gitseniz, ben de ağlamasam o vakit, geçip giden aşkıma ağlarım ben.


Ben su kuşuyum (Sudan beslenenim).,

Sen kara kuşusun (Karadan beslenensin).,

Ben bu duraktanım (Durduğum yer burası), sen o (Başka) duraktansın.


Gözlerimden coşup yanaklarıma akan gözyaşlarımı yalanlamaya imkan mı

var?


"Sizin dininiz sizin, benim dinim benim" ayetini (Kafirun ayeti 6) oku da yürü-git...

Yook, böyle değil de ulaşmışsan ulaşma yerine gel.


Gözyaşı (Duygusal etki ile gözden çıkan sıvı), ilk akan gözyaşıdır...

İlk hüzün (Üzüntü) de önce kalkıp göçene (Yerleşmek amacıyla başka bir yere giden) gelir-çullanır (Birine beklemediği bir anda saldırır).

                                ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                               ***

Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin devlet sahibi olduğunu, Allah'ın güzelliklerinin hazretin yüzünde gören Mevlana Hazretlerinin aşırı sevgi ve bağlılık duygusu ile hazreti istediğini, cinsel yönden bir sevgi bağı olmadığını, aklı başında kişilerin bu durumu anlayıp kınamayacaklarını öğrendik.

  2. Çok saygın Mevlana Hazretlerinin sevilen olduğundan onun başka birisine aşık olmasını istemediklerini, bu konuda konuşanların nefret dili kullanmış olacaklarını öğrendik.

  3. Sürekli akıllı davranan kişinin aşık kişinin sahip olduğu devleti bilerek sıkıntılı bir durumda yardım umulacak kişi olduğunu bileceğini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri Allah dostu seçilmiş kişiye aşık olanlara aşık olduğunu, aşkının aşıklardan daha kuvvetli olarak aşıkları sevdiğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretlerini aşıklarla birlikte tüm zamanlarda yaşadığını, öğrendik.

  6. Kafurun ayeti 6 surenin hükmü ile din, vicdan ve ibadet özgürlüğünün esas olduğunu, kimsenin herhangi bir inanışa girmeye zorlanamayacağını öğrendik.

                                *

İşte böyle yaren;

Akılla hareket edenlerin daha üst seviyeye din ve inançla çıktıklarını, bu seviyeye ulaşamayanların ulaşma yeri olan Mevlana Hazretlerinin yerine gelmesi gerektiğini, gözyaşının önemini bilmek-anlamak gerektiğini öğrendik, anladık.

                                           *

RAVLİ

Popüler Yayınlar