21 Ekim 2022 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6530 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6530. İhsana (İyilik etme, iyi davranma), bağışa (Yardıma), insanlığa (İnsana yaraşır yaşama ve saygınlığını veren öz, insana yaraşır yaşama ve düşünme ilkesine) susamışım (Çok istedim, özledim);

Kararım kalmadı da sana geldim ben.


Yüzünde böyle bir güzel ben (Ufak, koyu renkli leke veya kabartı) var ya..

Artık garibin (Kimsesizlerin, zavallıların) sığınağısın (Kötülüklerden koruyan, sığınılan kişisin), dayısısın (Kayırıcısın), amcasısın (İlgi gösterecek, yardım edecek kişisin) sen.


İlkbahar (Gençlik dönemi) da sensin, gece içilen şarap da sen.,

Padişahlar padişahısın, buyruğunu yürüt.


Bütün yaratıklar senin yüzünden şaşırmış;

Darmadağan olmuş, birbirine girmiş..

Peki, sen neden saçlarına dönmüşsün, karmakarışık bir haldesin?


Yoksa Tebriz'li Şems, aklını mı aldı ki salına-salına gitmedesin de gidişinden bile haberin yok.


A gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), beni sen görsen de tanıyamazsın, bilemezsin...

Can (Güç ve dirilik) bakımından ateşliyim, ateşim;

Fakat yüzüm safran gibi (Sararmış).


Sen bana gönül olasın diye gönlümü gönlümden kopardım-attım.

Canıma can sensin;

O yüzden candan da kesildim (Can oldum)-gitti.


Yüzümde kandan izler gördün ya.,

Şimdi öyle bir haldeyim ki işim, izi de geçti, tozu da.


Ulu bir padişahsın, gönülde konaklamışsın..

Ab-ı hayat (Olgun insanın hayvani bir hayata mahkum olmuş aklını kurtararak dirilten) kesilmişsin (Gibi olmuşsun, benzemişsin), gönülde (Kalpte oluşan duyguların kaynağında) akmadasın.



Öyle bir nazlı-nazenin (Narin, cilveli, ince yapılı) dilbersin (Alımlısın) ki gizlilik aleminde de herşeyi görürsün;

Sana hiç bir zaman “ Göremezsin" demezler.

                                     ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                     ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin iyiliklerini ihtiyaç duyduğunu öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin güzel ve nurlu yüzüne özlem çekerek kendisini garip kabul etmesini, yardım etmesini istediğini öğrendik.

  3. Şems Hazretlerinin insana gençlik dönemini yaşattığını öğrendik.

  4. Şems Hazretleri aşkından şaşırdıklarını, darmadağan olduğunu, bizim bu karmakarışık durumda olduğunu sanmamız, onun sayesinde çok düzeldiğimizi, iyi bir yürüyüş içinde olduğumuzu görmemiz gerektiğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri kalbinde oluşan duygularının kaynağını Şems Hazretlerine vermek suretiyle canını Şems Hazretlerine vererek bütünüyle sevimli, hoş görünen olduğunu öğrendik.

  6. Şems Hazretleri olgun kişinin aklını hayvani akıla mahkum olarak yaşamasından kurtaran kurtarıcı olduğunu öğrendik.

                              *

İşte böyle yaren;

Şems Hazretlerinin gizli sırları gören olduğunu Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.

                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar