8 Ekim 2022 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6400 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6400. Gönlüme (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağına) neler söylüyorsun?

Benden korkmazsın ki sen.,

Böyle bir su kuşu, denizden korkar mı hiç?


Gönlümü (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağını) sana vermişim;

Kaldır perdeyi.,

Bir ömürdür a benim canım perde ardındasın (Arkasındasın) sen.


Perdeyi kaldırıverdi de dedim ki;

A gönül;

Şu iş acaba uyanıkken mi olmada, yoksa rüya mı görüyorsun?


Bir zamancağız dedim, böyle ortada bulun;

Görün bize,,

Olabilir ama dayanamazsın ki dedi.


Gönlüm, o coşkunlukla yüz binlerce söz söyledi;

Sonra da bana dedi ki:

Söz dinlersen, söz anlarsan duyma, işitme bu sözleri.


Çünkü su, o olmasaydı bağ-bahçe ne diye gülerdi?

Ortada bir ateş yoksa gönlün, ne, diye yanıp kavrulmuş böyle?


Sus dedim;

Çünkü sen, aşk sarhoşusun;

Sürahi gibi arı-duru kanla dopdolusun.


A gönül, ne vaktedek sarhoşca söylenip duracaksın?

Suyun içindesin;

Ne diye seraba (Işık oyunlarına) bağlanıp kalırsın?


Şuna-buna bahane bulup durma.,

Sen, kendini kendinden çıkar, varlığını at dışarıya;

Kendine azap veren gene sensin çünkü.


Ben, biz, küpün ağzını kapayan samanlı balçık.,

Balçığı kopar-at;

Şarap küpüsün sen.

                       ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                      ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri, gönlünü verdiği, Şems Hazretleri ile buluşmasının konuşmasının perde arkasından yaptığını, Şems Hazretlerinden aradaki perdeyi kaldırmasını istediğini, Şems Hazretlerinin ortaya çıkıp konuşmasına dayanamayacağı için böyle davrandığını söylediğini öğrendik.

  2. Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerine çok şeyler söylediğini, ancak aşkla sarhoş olmuşların tahammül edilebilecek sözler olduğunu öğrendik.

  3. Kişi olarak kendimize doğru, iyi, güzel diye yüklenmiş varlıktan kurtulmamız, bu sonradan oluşanları atıp kendimizi büyük sıkıntılardan, eziyetten kurtarmamız gerektiğini öğrendik.

                        *

İşte böyle yaren;

Ben, biz gibi benlik, bizlik ifadelerin ilahi sarhoşluğa ulaşmaya engel olduğunu öğrendik, anladık.

                           *

RAVLİ

Popüler Yayınlar