2 Ekim 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6340 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6340. Ay, yeni Ay halindeyken, dolunay olduktan sonra güneşin kucağındadır;

Fakat dolunayken güneşten uzak kalır.


Esenliği (Sağlıklı, afiyette, selamette olmayı);

Dileği, aşkı olmayana bağışladım.,

Aşktan başka beni oyalayacak ne varsa hepsini kestim-gitti.


Erenin canı Ay’la eş-dost oldu mu erene, yağmur gibi belalar yağmaya

başlar.


Aşktan gayri bir şeye tutulmuşsam Ebu-Vail'in (Beyt-ül-Mâl'e yani hazineye) kefil (Borcunu ödemeyenin veya verdiği sözü yerine getirmeyenin bütün sorumluluğunu üzerine alan kimse) olduğu gibi kefil olayım:

Borçlanayım-gitsin size.


Bela zor bir iştir ama zor işleri de çözer açarız..

Zorluğa düştün mü açılışı ondan iste.


Bir yardımcıya gidip de yardım istemem ben.,

Beni horlayana karşı hor-hakıyr bir hale gelmem ben.


Herkes muradına (İsteğine, dileğine) bu kapıda erişir.,

Değil mi ki böyle istiyorsun, bu kapıda olur giderim ben.


Gözlerimi örten göz kapaklarım, yaslı için yırtılmış elbiselere benziyor.


Bu kapıda olduka sedefin içindeki inciye benzersin.,

Fakat uzaklaştın mı, bir çıbanın (Vücudun herhangi bir yerinde oluşan ve çoğu, deride veya deri altında şişkinlik, kızartı, ağrı ve ateş ile kendini gösteren irin birikiminin) kanı haline gelirsin, irinine (Organizmanın herhangi bir yerinde iltihaplanma sonunda ölmüş hücre artıklarından ve bozulmuş akyuvarlarda oluşan, mikroplu veya mikropsuz, genellikle sarımtırak renkte koyuca sıvı, cerahat) dönersin.


Gül renkli sağrağını (Tanrı şarabı konan kadehi) getir...

Bilmem ki şarap mıdır o, yoksa benim kanım mı?

                                 ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                 ***

Neler öğrendik;

  1. Karanlıkta kalanları aydınlatan kişinin kendi varlığının aydınlığını tamamlayınca ona aydınlık verenden uzak kalacağını öğrendik.

  2. Aşktan başka oyalayıcı uğraşıları aşık olmayanlara bağışladığını öğrendik.

  3. Olağan üstü sezgileriyle birtakım gerçekleri gören eren kişi karanlıkta kalanları aydınlatan kişiyi dost olunca başına gelmedik kalmayacağını öğrendik.

  4. Aşığa Mevlana Hazretlerinin kefil olduğunu, kaybedeceğinden daha fazlasıyla kayıplarının tamamlayacağını öğrendik.

  5. Denenmekte, sınanmakta, başa gelen bela anında kalbini Hakk'a bağlanmak, halkı unutmak gerektiğini, bu işin zor olduğunu fakat Mevlana Hazretlerinin zor işleri çözüp açtığından güvenmemiz açılışı ondan istememiz gerektiğini öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri yardımcıya gidip yardım istemediğini, değersiz, önemi olmayan, aşağı kişi karşısında alçalmadığını öğrendik.

  7. Herkesin isteğine, dileğine Allah kapısında ulaştığını, bu kapıda Allah dostlarının kapıyı açan, Allah'ın hazineden vermeye yetkili kişiler olduğunu öğrendik.

  8. Allah kapısından uzaklaşmamak gerektiğini, kapının açılana kadar gözyaşlarını dökmekten vazgeçmemek gerektiğini öğrendik.

                               *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri canımızı üzüntü denizinde boğulmaktan kurtaran Nuh'un gemisi gibi olduğunu, gel davetine uyup öğretisine girmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.

                                   *

RAVLİ

Popüler Yayınlar