3 Ekim 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6350 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

(Allah dostlarının sundukları ile kendini değiştirip düzeltenlerin)

6350. Canı (Yaşamı sağlayan gücü, diriliği) gam (Üzüntü) denizine gark olmaktan (Üzüntü içinde boğulmaktan) kurtarır..

Ceyhun'a (Orta asyada nehire) benzeyen ırmağımda sanki bir Nuh (Felaketten kurtaran, sığınılması gereken) gemisidir o.


Beni sudan, topraktan bir hoşca yur (Yıkar), arıtır (Temizler, katışıksız duruma getiri);

Aslıma, "Bükülmüş hurma dalına benzer” (Meyvelerle dolu) hale döndürür beni.


Parça-buçuğuma (Bütünlüğü sağlanamamış, parça-parça dağınık bir biçimde) bir hoşca karılmış, katılmıştır.,

Yakınlıkta sanki ben Musa'yım da o, Harun’umdur (Beni destekleyen kardeşim) benim.


Ne de güzel bir Ab-ı hayattır (Olgun insanın hayvani bir hayata mahkum olmuş aklını kurtarandır), ne de hoş bir ateştir.,

Bu suyla ateşin ikisi de benim mangalımda birleşmiştir.


Ney gibi öper, def gibi döver beni.,

Benim kanunumla. benim töreme uygun olarak ne de hoş ceng (Kanuna benzer, dik çalınan telli saz) çalar bana.


Yürü, geri kalanını benim sakıymden (İnsan ruhuna Allah sevgisi veren, Allah nuru saçandan) ara.,

Çünkü benim afsunum (Büyünün) da tatlılığı ondan elde etti.


Gönlümü (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağını) aldın da kargalara (Zarar verenlere) , kuzgunlara (Kötü, uğursuz, sıkıntılı kişilere) verdin;

Ben de ceza olarak hayalini (Görüntünü) tuttum, rehin (Geri almak şartıyla) aldım-gitti.


Gelirsen gelirim;

Tutarsan tutarım.

Söylersen ben de sarhoşların hallerini söyler, anlatırım.


Yenimi (Giysi kolumu)-yakamı yırtmam, eteğimi çekip gömleğimi paralamam için yakışmaz bana sitem etmen (Üzüldüğünü, kırıldığını, öfkelenmeden belirtme), yakışmaz.


Getir söylediğin şarabı (Tanrı şarabını), getir.,

İncinme (Bir davranışım yüzünden üzüntü duyma, gücenme, kırılma), söylemedim deme;

İncinme .

                                ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                 ***

Neler öğrendik;

  1. Allah dostları sevgililerin öğretisi kişinin kendini değiştirip düzelttiklerini, yaşamında üzüntü içinde boğulmaktan kendilerini kurtardıklarını, tufandan kurtulanların sığındığı Nuh'un gemisi gibi Allah tarafından korunan bir yerde emniyette olacaklarını öğrendik.

  2. Kişiyi temizleyip, karışıklıktan ayıran tertemiz hale getiren bu durumla kişinin tatlı ve besleyici ürünlerle dolacağını öğrendik.

  3. Kendini dağıtmış paramparça olmuş kişinin bu öğreti ile bütünlüğü sağlayacağını, Allah tarafından kendisini destekleyen kardeş verileceğini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretlerinin öğretisinde kişi ne kadar olgun olursa olsun aklının hayvani akla mahkum olduğunu, bu öğretiyle aklını bu mahkumiyetten kurtaracağını, ölümsüz bir hale getireceğini öğrendik.

  5. Daha fazlasını isteyenin Şems Hazretlerinden istemesi, onun uygulamalarına uygun davranması gerektiğini öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yanında taşkın hareketler yapmadığını öğrendik.

  7. Kendi bu halinden vazgeçip, kötü ahlakını iyi ahlaka çevirmek ve değiştirmek suretiyle Hakta yok olunca Hak o kişiden arka çıkan olur.

                                 *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok sevdiğini, görmediği zaman hayalini oluşturup hasret giderdiğini, onun sunduğu Tanrı şarabını ve sarhoşluğunu özlediğini öğrendik, anladık.

                                     *

RAVLİ

Popüler Yayınlar