16 Mayıs 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 4950 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


4950. Zahmet (Güçlük) sözünü söyleme, defineden (Toprak altına gömülerek saklanan değerli şeylerden) başka birşeyin sözünü etme... 

Bundan haberin yoksa zahmet etme (Çaba harcama, gayret gösterme) bize;

Başka birşey söyleme.


Dün deli-divane (Birine aşırı derecede ilgi gösteren) oldum da aşk beni gördü, dedi ki:

Nara atma (Yüksek sesle uzun-uzun haykırma), elbiseni yırtma (Aşırı heyecanlanma), hiç tınma (Ses çıkarma), geldim ben.


A aşk dedim:

Başka birşeyden korkuyorum ben...

O başka şey yok dedi;

Hiç söz açma ondan.


Kulağına gizli sözler söyleyeceğim:

Fakat yalnız, peki, evet diye başını salla;

Başka hiçbir söz söyleme.


Gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) yolunda can huylu (Yaradılış ve ruh özelliklerinde yaşamayı sağlayan) bir Ay (Güzel insan, Şems Hazretleri) beliriverdi.,

Gönül yolunda sefer (Yolculuk) ne de güzel;

Hiç söz etme bundan.

A gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) dedim, ne biçim Ay bu?

Gönül, bu senin anlayacağın gibi değil, geç bundan, hiç laf etme diye işaret etti bana.


Bu dedim, melek mi (Nurdan mı), yoksa insan mı acaba?

Bu dedi, melekten de başka birşey, insandan da başka.,

Hiç söz etme.


Bu nedir dedim, söyle;

Kendimden geçtim, alt-üst oluyorum.,

Alt-üst oladur, fakat söz açma hiç dedi.


A şu şekillerle, hayallerle dopdolu evde oturup kalan, kalk, şu evden çık; 

Pılını-pırtını taşı, hiç bir söz söyleme.


A gönül dedim, babalık et bana;

Bu. Tanrı huyu değil mi?

Evet dedi, öyle ama a babasının canı, hiçbir söz söyleme sen.

                          ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                           ***
Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretleri karşısında dünya işlerinde güçlük çekmeden bahsedilmeyeceğini, sadece çok değerli şeylerin saklı olduğu yerden bahsedilmesi, sır dünyasından konu açılması gerektiğini öğredik.

  2. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerine aşırı ilgi gösterdiğini gören aşkın heyacana gelip bağırıp üstünü başını yırtmamasını, sakin durmasını istediğini öğrendik.

  3. Aşkın aşığa sırlar bağışladığını, bağışladıklarının gizlici söylendiğini, cevap ve soru olmayacağını, sadece duydum anlamına gelen başı aşağı yukarı hareket ettirmek gerektiğini öğrendik.

  4. Kalpte oluşan duyguların kaynağı ile yolculuk eden Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretleri ile karşılaştığını öğrendik.

  5. Şems Hazretlerinin güzelliğini görünce, bunun melek mi, nur mu, insan mı diye aşka sorduğunda aşkın bu heyacanı yaşaması, aklının, duygularının önce bulanmasına sonra durulmasına izin vermesi gerektiğini öğrendik.

  6. İnsanın duygularının aklı ile çalışmasıyla şekillerle hayallerle uğraşmaya başlayacağını, hiç söz söylemeden bu yerden çıkıp yolculuğun zahmetine girmek, sevgiliyi aramak gerektiğini öğrendik.

                               *

    İşte böyle yaren;

    Kalpte oluşan duyguların kaynağında oluşan aşktan hiç söz etmememiz gerektiğini, kişiye özel olduğunu, susmak gerektiğini öğrendik, anladık.
                                 *
    RAVLİ



Popüler Yayınlar