15 Mayıs 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 4940 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


494
0. Sararmış-solmuş yüzümü gör de hiçbir şey söyleme bana...

Sayıya-sınıra sığmayan dertleri seyret de Tanrı için olsun, hiçbir şey söyleme.


Kanlı gözlerime bak, ırmağa dönmüş gözyaşlarıma bak.,

Ne görürsen geç hepsinden;

Neymiş, nasılmış deme.


Dün hayalin, gönül evinin kapısına geldi de kapıyı çaldı, gel dedi, kapıyı aç, hiç tınma (Ses çıkarma).


Gamından feryat (Çığlık atmayayım) diye elimi dişledim.,

Elini dişleme, hiçbir şey deme, seninim ben dedi.


Dedi ki:

Sen zurnamsm benim;

Dudağım olmadıkça feryat etme.,

Çeng (Kanuna benzer, dik çalınan çalgı) gibi nağmeler vermezsem sana, nağmeden hiç bahsetme.


Şu canı niceye bir dünyanın çevresinde döndürüp duracaksın dedim; Nereye çekersem dedi, tez gel, hiç ses çıkarma.


Dedim ki:

Hiçbir şey söylemezsem bunu reva (Yakışır, yerinde, uygun) görür müsün sen?

Bir ateştir, yaktın, alevledin de hiçbir söz söyleme, gir içine diyorsun.


Gül gibi güldü de gir ateşe dedi, gir de bütün ateşi yasemin, yaprak, çayır-çemen gör;

Hiç söz söyleme.


Bütün ateş, söz söyler gül kesildi de bize diyor ki:

Sevgilimizin lütfundan (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardım), Kereminden ( Soyluluk, ululuk, büyüklük, asaletten) başka bir söz söyleme hiç.


Ay'ın (Karanlıkta kalmışların yolunu aydınlatanın) kuluyum (Sevgiyle bağlanmış, sevgi dostluğu devam ettirenim) Ay'dan başka birşey söyleme bana.,

Benim yanımda mumdan şekerden başka birşeyden söz açma.

                                ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                               ***
Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini çok özlediğini, ancak hayaline ulaşabildiğini, hayaliyle konuştuğunu öğrendik.

  2. Şems Hazretleri kendi üflemesini sözlere çevirmesini Mevlana Hazretlerinden istediğini öğrendik.

  3. Şems Hazretleri kendi çekim alanına sessizce Mevlana Hazretlerinin gelmesini istediğii öğrendik.

  4. Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerinden iyilikten, yardımdan, kayırmadan bahsetmesini istediğini bunun soyluluk, büyüklük, asillik, ululuk gereği olduğunu öğrendik.

                                *

    İşte böyle yaren;

    Mevlana Hazretleri karanlıkta yolunu göremeyenlerin yolunu aydınlatandan, ışık verenden, Allah'tan aldığını kullara yansıtandan, ne yapacağını şaşırana yol gösterenin sözlerinden başka bir söz söylememesini istediğini öğrendik, anladık.
                               *
    RAVLİ

Popüler Yayınlar