28 Eylül 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3510 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
3510. Kararsızlıkta (Kişide bir iş veya sorun hakkında kesin yargı oluşturamamak) yer edindi mi o vakit, aşk kıyısında karara erer (Değişmez yargıya ulaşır), huzura (Dirliğe, baş dinçliğine, gönül rahatlığın) kavuşursun.
 
A tatlı can, bahardan (Gençlik döneminden) güzü (Yaşlılık dönemini) ayırt edemeyen kişiyi anmaya kalkışma.
 
O aksırığı (Ağızdan ve burundan hızlı, gürültülü soluk boşalması olayı, hapşırmayı) tıksırıktan (Ağız kapalıyken hafifçe aksırmağı) fark etmez;
 
Aslanı (Cesur ve yiğit adam ile) tilkiden (Çok kurnaz kişiye) ayrı bir değer vermez.
 
Bu sözleri söyledim de o güzelim padişahlık denizine bir daldım, bir güzel dalgalandım.
 
Tebrizli Şems'in yüzünden işten-güçten kaldım;
İş erisin (Elinden iyi iş gelen, becerikli kimsesin) sen;
Gel, benim işime koyul artık.
 
A güzelim, uzun bir düşünceye dalmışsın (Çok fazla düşünmüşsün) sen;
Sonra da dostlara (Sevilen, güvenilen, yakın arkadaş, gönüldeş, iyi anlaşılan kişilere) uymamak için tutmuş, o düşünceyi almış-getirmişsin.
 
Aşık olan, ateşin ta baş köşesine geçip oturmaz mı?
Meğerse geçici bir aşkla tutulmuş sevdalı (Eğilim duyan) ola.
 
Bir bana bak, bu aşktan önce âleme boş verdim, hiçbir şeye aldırmazdım.
 
Kaza (İstem dışı olarak) bu ya, gelip çattı (Şaşırtıcı olayla karşılaştım);
Bir Ay yüzlüyü gördüm;
Şakacıktan saçlarının ucunu tuttum, bir oynayayım dedim.
 
Suçum buydu işte, öyle bir aşka düştüm ki uzunlukta yüzlerce kıyamet günü kadar;
 Uzayıp gidiyor.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Ne yapacağını, nasıl davranacağını, ne tarafa gideceğini bilemez duruma gelmiş, kararlarının doğru olup olmadığından emin olamayan kişinin doğru sözü yüzüne anlayacağın biçimde söyleyen Allah dostuna yaklaşması, yardım ve destek alması gerektiğini öğrendik.
2.    İyiyi kötüden ayıramayan kişinin yiğit kişi ile hilekâr kurnaz kişiyi birbirinden ayıramayacağını öğrendik.
3.    Ayırt etmeyi önemsemeyen veya dikkat etmeyen kişinin doğru değerlendirme yapamayacağını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini görünce onun denizine daldığını, kendiişlerini bizlere havale ettiğini, ustaca işler yapmamız gerektiğini öğrendik.
5.    Kendi kendine düşünceye dalanların dostlarının söz ve davranışlarına uymayacağını, yalnız kalacağını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Allah dostuna aşka düşenin kıyamete kadar yaşam uzunluğu olacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar